Náš zákazník, náš pán. Zvláště pokud je to spokojený zákazník. Tím se řídí mnoho firem, ale jen některé za to získaly nějaké ocenění. Takovým je i Cena spokojených zákazníků, kterou udělilo v těchto dnech Sdružení českých spotřebitelů třem firmám z českokrumlovského regionu.

Je to o slušnosti

Nominaci spokojených zákazníků za to, že trvale poskytuje služby v oboru svého podnikání v souladu s očekáváním spotřebitele, proměnil například Vladislav Schmid z Vyššího Brodu. On sám byl velmi překvapen a pochopitelně potěšen. „Komu by to neudělalo radost,“ okomentoval včera s úsměvem. „Změny nebo rozšíření podnikání ve firmě kvůli ceně nechystám, zůstávám u toho, co a jak dělám. To není jen o tom, jak někomu seřídíte nebo neseřídíte motor, je to o jednání s lidmi. Je to o slušnosti a o tom, že co si lidi zaplatí, to mají dostat.“ Svoji autoopravárenskou firmu založil Vladislav Schmid jako jeden z prvních ve městě, a to stylem na zelené louce. Podle starosty Vyššího Brodu Milana Zálešáka se takový přístup stává především dobrou vizitkou města.

Další z oceněných se stala Jana Tůmová ze Zvíkova u Velešína. Její doménou se stala cukrářská výroba, tedy laskominy typu dortů a zákusků. „Na něco takového nejsem zvyklá,“ uvedla rovněž s potěšením a především s údivem, že vůbec neví, kdo by ji mohl nominovat. „Svoji provozovnu mám doma a jsem spokojena, jak funguje. Rozšíření? Možná do budoucna, ale to teprve uvidíme.“

Důležitá je nálada

Svým sympatickým a vřelým přístupem si ocenění vysloužili i manželé Jilkovi z Chlumu, jejichž firma Matapa se zabývá výrobou a potiskem papírových tašek. „Za čím stojí náš úspěch? Člověk časem přijde na to, že s klidným hlasem a dobrou náladou jde všechno lépe,“ usmívala se Jelena Jilková.

anželé se po letech práce v polygrafické výrobě rozhodli, že budou pracovat pěkně v klidu doma.

„Není to jenom o tisku. Je to poměrně náročná ruční práce. Vesměs se jedná o menší zakázky. Sto tisíc tašek si u nás nikdo neobjedná. Jsme schopni jich udělat tak pět tisíc,“ řekl Miroslav Jilek. „Za hodinu jich dám dohromady asi tak deset,“ dodal.

Motivace jako hrom

Libor Novák, ředitel Sdružení českých spotřebitelů včera připomněl, že ačkoliv už Cenu spokojených zákazníků získalo i několik velkých firem, příjemným pomocníkem a dobrou motivací je především pro drobné podnikatele.

„Podnikatelé mohou používat takto získanou plaketu i ke svým propagačním účelům a tady často zaznamenáváme zpětně i velký ohlas a zpětnou vazbu,“ řekl včera Novák.

Zákazníci pak i tu sebemenší odměněnou firmu vnímají jako daleko důvěryhodnější a serioznější.

Zdeněk Zajíček, Václav Votruba