Plánovaná sjezdovka, která propojí českou stranu s rakouským lyžařským areálem Hochficht, neustále vyvolává emoce. Ekologičtí aktivisté mají obavy, aby vedle lanovky nevyrostla rovnou i sjezdovka. K této domněnce je přivádí fakt, že je na takzvané evakuační trase plánováno umělé zasněžování.

„Tato sjezdovka má skutečně sloužit pouze pro evakuaci osob,“ zdůraznil Jiří Hůlka, starosta Horní Plané, který stavbu lanovky dlouhé roky podporuje. „Bude určená pro zraněné lyžaře, nebo když nastanou nějaké technické potíže. Lidé se přece dolů pod kopec musí nějak dostat.“

Hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola uvedl, že ještě není zřejmé, jestli bude vybudována pouze lanovka, nebo i zmiňovaná evakuační sjezdovka. I on ale ujistil, že po ní běžní lyžaři jezdit nebudou. „Kdo kdy byl na lyžích u našich rakouských sousedů, ví, o čem je řeč a jak taková evakuační sjezdovka vypadá,“ narážel na fakt, že je tento typ záchranné trasy v cizině běžný.

Ochránci přírody ale upozorňují na fakt, že lyžaři mohou přejíždět na českou stranu například za občerstvením. „Konečně vzhledem k severní straně masivu bude na české sjezdovce ležet sníh déle, než na rakouské jižní a tedy v jarních měsících bude tlak na lyžování v prostoru Hraničník – Klápa ještě výraznější,“ zmínil Edvard Sequens ze sdružení Calla.

Otázkou je, jaká je vlastně samotná budoucnost lanovky. Z Vyhodnocení vlivů na životní prostředí (EIA), které si kraj nechal zpracovat, vyplývá, že by se lanovka mohla nejspíš vybudovat jen z naléhavých důvodů převažujícího veřejného zájmu. Mohla by totiž poškodit přírodu v biosférické rezervaci UNESCO a v Chráněné krajinné oblasti Šumava. Nejhorší vliv by pak stavba měla na významnou oblast Natura 2000.

Regulační plán, který bude projednáván i s veřejností, je zpracován ve čtyřech variantách. „Výběr konkrétního řešení nejde předjímat, závisí na výsledku projednání regulačního plánu a jeho dohodnutí s dotčenými orgány,“ uvedl Zimola.

Výstavba lanovky je pro veřejnost rozporuplnou záležitostí, kdy na jedné straně stojí ochrana přírody a na druhé ekonomický rozvoj oblasti. Pravdou je, že stavba ji oživí a přivede do ní práci. Není tedy divu, že lanovku většina místních lidí podporuje. „Každopádně se snažíme najít nejlepší kompromis,“ ujistil Jiří Hůlka