Po několika letech odkladů a čekání začala tento týden sanace jednoho z největších skalních masivů v Českém Krumlově, skály Pod Kamenem.

Do konce letošního roku by tak měl nebezpečný svah nad hlavní příjezdovou silnicí ve směru od Českých Budějovic dostat pevná pouta.

Od pondělka už tady šplhají specialisté ze dvou firem a začínají postupně čistit svah od náletových dřevin. Právě ty totiž pravděpodobně, kromě povětrnostních vlivů, způsobily v historii asi největší narušení celého masivu.

„Zatím odkrýváme vrchní část, která je ve špatném stavu,“ uvedl v úterý Petr Škvára s tím, že jediná možnost, jak charakterizovat samotnou skálu je: Extrémně špatný stav. „Za deset let, co tuto práci dělám, jsem něco takového ještě neviděl,“ ohodnotil specialista, který pochází z Děčína, čili skály má takzvaně v malíčku.

Firma, ve které pracuje zabezpečovala například i skalní koridor mezi Děčínem a Ústím nad Labem, kde bylo svého času nutné zabezpečit velké monolity kamene. Českokrumlovské skály mají jiný, možná horší problém, celkové rozrušení, místy skoro až na prach.

Velká část skály Pod Kamenem se zřítila před čtyřmi lety a možná i bez nadsázky se dá říci: Je div, že zůstalo jen u toho. Během nadcházejících jarních měsíců by podle vyjádření hlavního dodavatele mělo dojít k celkovému očištění masivu od keřů a dřevin.

Teprve pak se ukáže přesný rozsah nutných prací na samotném zabezpečení. Poté, během hlavní sezony a největšího dopravního ruchu, se bude pravděpodobně projektovat a samotné práce na sanaci by měly začít na přelomu léta a podzimu.

„Nejdříve musíme vše očistit, odstranit porost, hlínu, volné kameny a pak se skála bude postupně síťovat,“ okomentoval v úterý možný konkrétní postup Jiří Levý z další sanační party.

V první polovině tohoto týdne se v souvislosti s pracemi také postupně instalují na silnici pod skalou další betonové deltabloky a natahují zabezpečovací sítě. Ty by měly zabránit pádu drobných kamenů nebo odřezaných dřevin dolů na komunikaci.

Stejně jako monumentální velikost skály vyznívá i předběžný účet za její úpravy. Peníze uvolnilo ministerstvo dopravy a odhady hovoří o částce v rozmezí mezi devadesáti až sto dvaceti miliony korun. Po dokončení prací bude skála převedena do majetku města Český Krumlov.