„Nebezpečí levných autoškol vidím v tom, že řidiči, kteří takovou autoškolou projdou, vám třeba v budoucnu zabijí dítě," řekl majitel českokrumlovské autoškoly Štefan Janošťák. „Rodičům nedělá problém koupit dětem mobil za 15 tisíc korun, ale investovat peníze do kvalitní autoškoly už pro ně problém je."
U krumlovských autoškol momentálně zájemcům o kurzy nic takového nehrozí, ale pokud se rozhodnou pro autoškoly jinde, měli by si dát pozor a dobře to zvážit.
Praktiky laciných autoškol nápadně připomínají praktiky tak zvaných „šmejdů". I zde jde o klamání klienta, kterým je v těchto případech budoucí řidič. Laciné autoškoly často prakticky nedisponují ani tím nejzákladnějším.
Třeba učebnou. V praxi často mají pouze pronajatou učebnu, kterou sdílí s dalšími autoškolami. Do učebny se ale často student ani nepodívá. Nápadně levné autoškoly na svých stránkách uvádějí, že výuka teorie probíhá samostatně, že příprava na zkoušku se bude konat před tím a tím gymnáziem a podobně. Tyto autoškoly často zkracují délku povinných jízd, podávají žadateli nejasné informace, nedisponují technickým zázemím a jejich výcviková vozidla jsou v pochybném stavu. Co je ale nejzávažnější, žáka autoškoly dostatečně nepřipraví na zvládnutí silničního provozu. I tak ovšem může své podnikání provozovat, protože z administrativního hlediska splňuje všechny požadavky.
Asociace autoškol ČR nyní představuje projekt Stop laciným autoškolám, kterým se snaží mimo jiné působit na úřady, aby aktivně dohlížely na kvalitu výuky v autoškolách. To ovšem může být problém.
Podle místopředsedy Asociace autoškol Aleše Horčičky, je v České republice na 3000 podnikatelských subjektů zaměřující se na vzdělávání řidičů. Tyto subjekty by mělo kontrolovat Ministerstvo dopravy. To má ovšem na daný úkol určené tři úředníky. Dalším kontrolním úřadem jsou kraje, které mají k dispozici úředníka jednoho. „Poslední institucí, a tam by to mělo být nejčastější, je samospráva – tedy obec s rozšířenou působností," říká Horčička. „Ta nám uděluje licenci, na základě které my musíme podnikat, její povinností je vykonávat statní odborný dozor. To se ovšem často děje pouze v administrativní rovině."
Na Českokrumlovsku je situace zatím dobrá. „Tady jsou momentálně čtyři autoškoly, takže jsme schopní je pohlídat. Vím, kde autoškoly mají sídlo a čím jezdí," potvrzuje zkušební komisař odboru dopravy v působnosti Městského úřadu Český Krumlov Jiří Pahorecký. „Pokud bych měl jakoukoli pochybnost, tak zahájím okamžitě kontrolu, ale zatím je s našimi autoškolami velice dobrá spolupráce," uzavřel.