Po nové rychlostní komunikaci R3, jež má v Dolním Třeboníně navázat na dálnici D3 směrem od Prahy, se čerstvě plnoletí řidiči zřejmě projedou, až když většina z nich povede své děti k zápisům do prvních tříd. A to v tom lepším případě.

V pracovním návrhu takzvané Superstrategie rozvoje dopravní infrastruktury do roku 2025, který začátkem letošního roku dopracovali experti ministerstva dopravy, totiž byla silnice R3 spolu s dašími zařazena sice mezi stavby potřebné, zároveň však mezi ty, na jejichž realizaci nemá stát v tuto chvíli zajištěny peníze. A tak si na jejich výstavbu nechává čas právě až do roku 2025.

Tiskový mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský sice upozornil, že pracovní verze této tzv. Superstrategie může během příštího půl roku ještě doznat změn na základě připomínek zástupců krajů, zájmových sdružení či obcí, nicméně připustil, že možností, jak stavbu silnice R3 financovat, mnoho není.

„Protože předpokládáme, že tato komunikace nebude mít natolik velkou přepravní kapacitu, aby bylo financování její výstavby rentabilní pro soukromé investory, jako je tomu třeba u D3, zbývají dva finanční zdroje. A sice platby z obligací vydaných státem anebo dotace z evropského operačního programu Doprava, který by měl být vypsán v roce 2013,“ shrnul Jakub Ptačinský.

Doplnil, že rok 2025 byl pro dokončení stavby R3 stanoven jako nejzazší, je ale možné, že se peníze pro tento účel podaří sehnat dříve. „Jen jsme nechtěli veřejnosti slibovat nemožné,“ podotkl mluvčí.

Naproti tomu výstavbu dálnice D3 v úseku z Veselí nad Lužnicí do Dolního Třebonína zařadilo ministerstvo dopravy mezi prioritní projekty, u nichž už je znám způsob financování i termín dokončení. „Konkrétně stavba zmíněného úseku by měla být financována formou PPP (partnerství veřejného a soukromého sektoru – pozn. red.), přičemž řidiči by se po něm měli poprvé projet v roce 2017,“ předeslal Jakub Ptačinský.

To však starostům obcí ležících na trase silnice E 55, která je lemována pomníčky připomínající oběti smrtelných nehod, jež se tady staly, nestačí.
„Spoléhali jsme na to, že stavba silnice R3 bude zahájena nejpozději v roce 2013,“ pokrčil rameny starosta Kaplice Pavel Talíř, podle něhož už jen Jihočeský kraj nemá odpovídající silniční napojení na významná sídla ze všech světových stran. „Že by stát chtěl z jižních Čech vybudovat jakýsi skanzen, kterému se všichni vyhnou? Stačí se podívat na silnici E 55 v naší oblasti, vždyť je to vozovka vybudovaná za císaře pána, která sice byla postupně rozšiřována, ale její možnosti byly překonány už před deseti lety,“ doplnil Pavel Talíř, podle něhož je třeba pokusit se termín dostavby R3 urychlit jednáním s politickými špičkami.

Servítky si nebral ani velešínský starosta Josef Klíma. „Nevím, proč se s výstavbou R3 pořád čeká. A hlavně na co. Na další mrtvé? Na další nehody?“ ptal se. „Nevím také, z jakých průzkumů či odborných expertíz vychází konstatování, že R3 nebude mít dostatečnou přepravní kapacitu. Stačí si stoupnout k silnici a počítat,“ řekl Josef Klíma.

Podle něho je přístup politiků a Ředitelství silnic a dálnic k výstavbě rychlostní komunikace liknavý. „Jak je možné, že na rakouské straně se staví? Dostatek peněz nebude nikdy, je ale třeba efektivně hospodařit s tím, co je. Omezme administrativu a byrokracii a dejme prostředky do infrastruktury,“ vyzval Josef Klíma.

Ten se zároveň domnívá, že obsah nové koncepce příliš nekoresponduje s jejím označením: „O jaké koncepci se mluví, když se takovéto komunikace začínají stavět od středu?“