Svádět dopravní nehodu na odstín vozu je samozřejmě úsměvné a u pojišťovny s podobným argumentem rovněž nepochodíte. Přesto se ukazuje, že některé barvy jsou na karamboly na silnicích náchylnější než jiné. Koneckonců, obyčejný zdravý rozum vám potvrdí, že žluté auto je za šera vidět o dost lépe než tmavě šedé. Na druhou stranu, odbýt celou věc tvrzením, že pestré barvy z hlediska bezpečnosti fungují lépe, by taky nebylo moudré. Pojďme se tedy podívat, co nám o vlivu barev na nehodovost řeknou statistiky a výzkumy se svými čísly. 

Již před několika lety se tématu věnovali odborníci z australské Monash University, kteří podrobili analýze 850 tisíc dopravních nehod. Zaměřili se na vážné nehody, v nichž došlo ke zranění posádky nebo vážnému poškození auta, kvůli němuž muselo být odtaženo. Vědci analyzovali celkem 17 různých barev, přičemž si jako referenční zvolili barvu bílou, obecně považovanou za jednu z nejbezpečnějších. Právě k ní se vztahovaly závěry, o kolik procent je to či ono zabarvení vozidla bezpečnější, nebo naopak rizikovější. Ve výsledcích bílou barvu předstihlo jen pět ze zkoumaných barev – žlutá, krémová, světle hnědá, světle fialová a oranžová. Všechny ostatní vůči bílé pohořely, nejvíc pak šedá, stříbrná, fialová, růžová a dokonce i červená. 

Sandra Höner zu Bentrup, designérka barev a materiálů, Mazda
Podle barvy auta se o člověku leccos dozvíte, říká designérka

Situace se samozřejmě mění v závislosti na denní době – jiné barvy jsou dobře viditelné za světla, jiné zase za tmy. V době svítání a soumraku jsou suverénně nejohroženější řidiči černých vozidel. Pravděpodobnost dopravní nehody je u nich o 47 procent vyšší než pro řidiče bílých aut. O čtvrtinu ohroženější jsou i pasažéři automobilů šedých, naopak auta v barvě růžové či žluté jsou nejbezpečnější. „Zjištění by mělo být varováním především pro řidiče jedoucí v tmavých autech, kteří za svítání, soumraku, ale také za deště či mlhy otálejí s rozsvícením potkávacích a obrysových světel,” varuje Roman Budský z Platformy Vize 0. „Nebezpeční jsou i ti, kdo za těchto okolností používají jen světla pro denní svícení. Zadek jejich automobilu nejednou bývá pro ostatní téměř neviditelný.“ 

Pro mnohé bude překvapením, že za tmy patří k nejnebezpečnějším barvám červená. Podle výzkumu společnosti carVertical, největší online databáze záznamů o ojetých vozidlech, jsou červená auta dokonce těmi, co bourají nejčastěji. Ze všech červených aut, kontrolovaných na zmíněné platformě, mělo nehodu 60 procent, nejvíc ze všech zúčastněných barev. Zde je však nutné vzít v potaz i fakt, že červená barva patří k oblíbeným volbám milovníků rychlosti a zájemců o sportovní auta, kteří se na silnicích mohou chovat jinak než běžní řidiči a výsledky výzkumu tak zkreslovat.

Suzuki Superřidička
Smyky, slalom i losí test: Řidičky pilovaly své umění v Mostě

Také severoamerická organizace AAA Foundation for Traffic Safety poukazuje na to, že tradiční červený lak na hasičských automobilech není ideální volbou – pokud jde o viditelnost pro ostatní řidiče je naopak jednou z nejhorších. Například po setmění vnímá lidský zrak červenou barvu jako tmavou, její odstíny jsou také hůře vnímány periferním viděním. „Za ideální zbarvení vozidel hasičů, ale také zdravotnické záchranné služby optometristé naopak považují limetkově žlutou,” doplňuje Roman Budský s dodatkem, že noční viditelnost přirozeně řeší dobrá světla. 

Do diskuse o viditelnosti jednotlivých barev přidávají zajímavý poznatek ještě experti z jihokorejských Kunsan National University a Wonkwang University. Ti upozorňují, že pestré barvy jsou pro lidské oko nejen lépe viditelné, ale příslušně zabarvená vozidla se zdají být blíže, než ve skutečnosti jsou. Týká se to především žluté, oranžové, jasně červené a světle modré. Barvy tlumené a tmavé, jako například tmavě modrá či zelená a černá, působí přesně opačně.