Na stánku při knižním festivalu Tabook se po ní o minulém víkendu doslova zaprášilo. Kupovali prarodiče, rodiče i děti, které již při placení onou podivuhodností natěšeně listovaly.

A není se čemu divit: kniha Cirkus ulice, kterou v táborském nakladatelství Baobab vydala Dagmar Urbánková, se jen tak neomrzí. Na čtenáře čeká směsice lidí, grimas, účesů, čepic, oblečků, tašek, kabelek, látek, zvířátek, botiček, paniček, chlápků, stařečků, fiflen, frajerů, školaček a mnohých dalších, 64 obrazů na víc než 400 tisíc způsobů.

„Vstupte do Cirkusu Ulice, kdo vstoupí, neprohloupí," láká scénografka, výtvarnice a spisovatelka Urbánková na svou novou skládací, listovací a dokreslovací knížku.

Inspirovala se hravou formou rozřezávaných stran, která patří k historii knihy již od 19. století. „Vychází z pozorování lidských typů, které běžně potkává, portrétuje je i s jejich účesy, oblečením, doplňky, zvířaty, taškami, botami i domácími zvířaty. Kromě kresby v něm využívá především koláže pestrých materiálů, jako jsou papír, listy, kůže, vysušené okvětní plátky a zbytky dekorativních látek," říká o knize Juraj Horváth, výtvarný šéfredaktor Baobabu.

Knihu autorka otevírá básní v próze, jež navozuje atmosféru rušné ulice, aut, kakofonického tepu města. Vypráví dítěti, jak různé a zvláštní lidi může potkat. A čeká ho setkání na tisícerý způsob.

Autorka všechny lidské typy rozřezala na čtyři díly. Jsou sice ukotveny ve hřbetu knížky, ale děti si listováním v jednotlivých částech mohou svobodně sestavovat nejrůznější legrační postavy na tisíce způsobů.

„Cirkus ulice je krásná výtvarná kniha, plná různých drobných detailů, pozorování, živosti a hry. Je to knížka, která je naprostým protipólem spotřebního zboží, jímž se krmí dnešní děti. Je to knížka současná: odráží ulici jako pulzující tělo města a v jednotlivých lidech skládá mozaiku dnešního světa," řekla Lenka Vocílková z Baobabu.

Kniha předvádí celou škálu tvorby Urbánkové. Její knihy Byl jeden dům, Adam a koleno, Chlebová lhota patří k tomu nejoriginálnějšímu, co v Česku v této oblasti vzniká, k čemuž využívá i své zkušenosti scénografky z divadla Minor.