Osm stadionů v pěti městech. Infrastruktura, která byla vybudována v Kataru za posledních pár let, byla připravena pojmout zhruba 1,5 milionu návštěvníků v průběhu jednoho měsíce. Podle dostupných čísel a zpráv výkonné ředitelky Nejvyššího výboru pro logistiku MS v Kataru Fatmy Al Nuaimi jsou celkové výdaje na vybudování infrastruktury 220 miliard dolarů.

Lionel Messi na MS 2022
Finále MS slibuje napínavou podívanou. Messi má poslední šanci získat zlato

Jen pro porovnání - v této tabulce druhá Brazílie vynaložila na konání fotbalového svátku 15 miliard dolarů. „Je to prostě neuvěřitelné. Atmosféra na zápasech a infrastruktura je fantastická. Dva a půl milionu lidí fandí v ulicích Dauhá a další stovky tisíc povzbuzují na stadionech,“ pochvaluje si předseda Mezinárodní federace fotbalových asociací (FIFA) Gianni Infantino průběh šampionátu.

Okruh F1, golfové hřiště či rostoucí metro

Megalomanský projekt zahrnuje například i Lusail City, pobřežní město postavené speciálně pro turnaj o rozloze 38 kilometrů čtverečních, které je vzdálené 20 kilometrů severně od Dauhá. Stavební práce na projektu za 45 miliard dolarů začaly v roce 2006 a podle katarských představitelů už jsou téměř hotové.

Lusail City se může pochlubit hotely, obytnými komplexy, kancelářskými budovami, přístavy, golfovými hřišti, zábavním parkem a závodní dráhou Formule 1 či fotbalovým stadionem Lusail Iconic Stadium, který bude hostit finále mistrovství světa mezi Francií a Argentinou.

Francouzští fanoušci v Paříži
Radost v ulicích, ohňostroj, chaos. Francouzské oslavy se neobešly bez incidentů

Dalším ambiciózním projektem je The Pearl, umělý ostrov poblíž Dauhá, jehož návrh byl poprvé představen v roce 2004. Zatímco odhadované počáteční náklady byly 2,5 miliardy dolarů, aktuálně se odhaduje, že skutečná investice sahala k 15 miliardám dolarů. Pak je tu metro v Dauhá, které má tři linky a sedmatřicet stanic. V současné době má metro 76 kilometrů provozních tratí, které vedou například na Lusail City či mezinárodní letiště Hamad.

Ne všechny nové projekty v Kataru přímo souvisí s pořádáním aktuálního MS ve fotbale. Podle úředníků byla řada nového vývoje naplánovaná jako součást Katarské národní vize 2030 - tedy smělého plánu, jehož cílem je „proměnit Katar ve vyspělou společnost schopnou dosáhnout udržitelného rozvoje“. Nicméně jen velmi málo projektů by již bylo dokončeno, kdyby nebyl světový šampionát.

Vedoucí trenér brněnské Dukly a mistr světa v dráhové cyklistice Svatopluk Buchta.
Dělníci v Kataru jsou chudáci, umírali tam denně, říká mistr světa Buchta

Vstupenky jsou v Kataru nejdražší v historii. Průměrná cena lístku činí asi osm tisíc korun, podle Reuters si zahraniční fanoušci značně připlatili i za ubytování nebo alkohol. Katar získal pořadatelství mistrovství světa v roce 2010 a takřka od samého počátku čelil bohatý emirát kritice. Důvodem je podezření ze zmanipulované volby a především opakované porušování lidských práv.