Příčinou nehody motorového kluzáku, který se v úterý ráno zřítil na louku nedaleko Velešína, bylo zřejmě pochybení 40letého pilota. Ten při neštěstí zahynul.

„Muž nezvládl stroj, který se následně zřítil,“ řekl Josef Bejdák z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod, jenž případ vyšetřoval. „Technickou poruchu stroje můžeme naprosto vyloučit,“ doplnil. Této verzi nasvědčovaly i výpovědi svědků, kteří prý viděli, jak pilot začal se strojem ve vzduchu kroužit. Manévr však zřejmě nezvládl a zřítil se.

"Najednou bylo slyšet, že mu přestal jít motor. Kluzák se začal točit do vývrtky, ale jak šel k zemi, už jsem kvůli hustým stromům neviděla. Všechno se to seběhlo v mžiku," popsala průběh nehody Libuše Vosiková z Velešína, jež pád kluzáku viděla ze své zahrady na druhé straně silnice E 55. "Nemyslela jsem si, že to byla nehoda, čekala jsem, že se zase vznese. Je to hrozné, co se během tak krátké chvíle stane. Ten člověk si jistě užíval krásného dne a najednou je konec."

Nehodu spatřil cestou na nákup i Bohumil Novotný z Velešína. „Šel jsem do obchodu, když jsem najednou viděl, jak se nad loukou točí nějaký padák. Letěl směrem od východu ve výšce asi 300 nebo 400 metrů. Pak klesl a ve výšce asi 100 metrů začal padák rotovat. To se nedalo vybrat. Uslyšel jsem také nějaké zapraskání, jako když se něco páře. Ale jestli to bylo v motoru nebo v něčem jiném, nevím,“ uvedl.
„Toho pilota s modrým padákem jsem tu viděl létat už několikrát,“ doplnil Bohumil Novotný.

Podle Milana Stejskala z Velešína Nádraží, pro něhož je letectví mnohaletým koníčkem, mohou být základní příčiny obdobných neštěstí dvě. „Buď závada na některé součástce, anebo selhání lidského faktoru. Při podobných nehodách se někdy piloti pouštějí do nepovolených obratů. Například motorové rogalo není stavěné na nějaké velké přetížení, vždyť je sešroubované z několika trubek. Přesto někteří piloti pokoušejí ďábla. Samozřejmě netvrdím, že to byl i tento případ,“ řekl Stejskal.

Martin Tröster, ČTK