Seznam přihlášených na Barum rally původně obsahoval jména 125 posádek. Poměrně dost se jich před startem omluvilo, ale i tak zařazení závodu do Mediasport MMČR v rallye, FIA Mistrovství Evropy jezdců a zejména do prestižního seriálu Intercontinental Rally Challenge přilákalo do Zlína 21 vozů specifikace Super 2000, 11 jezdců s mezinárodní prioritou FIA B, více než 30 pilotů vlastnících národní prioritu ASN a velké množství diváků.

Vláda cizinců

Devět z deseti čelních míst absolutního pořadí obsadily vozy Peugeot 207 S 2000 a sedm umístění v žebříčku „top ten“ si zajistili cizinci.

Prvenství získal Belgičan Loix, se ztrátou 59,9 vteřiny dojel jako druhý loňský vítěz Francouz Vouilloz. Třetí příčku obsadil Francouz Bouffier, jemuž na Loixe v cíli chybělo 1:09,6 minuty. Suverenitu značky peugeot narušil pouze pátý v pořadí Ital Travaglia s Fiatem Grande Punto S 2000.

Trojnásobný vítěz Barumky a vedoucí jezdec českého šampionátu Kresta havaroval už na první sobotní vložce, ale i přesto, že odstoupil, zajistil si před posledním závodem sezony mistrovský titul pro letošní rok. Jeho největšího soupeře v domácím mistrovství a průběžně druhého Pecha totiž po RZ 5 vyřadila prasklá převodovka, čímž definitivně ztratil šanci na obhajobu titulu, který měl v držení od roku 2005.

I bez dvou našich předních jezdců se nakonec v elitní desítce prosadili mezi evropskými hvězdami tři čeští piloti – Valoušek (4.), Peták (8.) a Odložilík (10.). Do cíle Barum rally dojelo jen 50 aut.

Okresní duo

Českokrumlovské barvy zastupovaly na letošní Barum rally Volkswagen Polo 1.6 GTi manželů Jiřího a Evy Trojanových (ČK motorsport) a Honda Civic 1.6 VTi Patrika Hlacha a Jiřího Venuše (AMK Rallye Český Krumlov).

Páteční divácká superspeciální RZ nočním Zlínem vyšla nejlépe Trojanovi, jenž její 9,36 km dlouhou trať zajel v nejrychlejším čase a nechal za sebou zbývající pole šestnáctistovek v pořadí Dunovský, Marek, Bakó, Vladyka, Blaťák, Březík a Hlach. Velešínský jezdec z obavy, aby auto nepoškodil, zvolil na úvod volnější tempo a ztratil na Trojana přes půl minuty.

Sobotní etapu s osmi rychlostními zkouškami zahájila obávaná Pindula, ale tuto náročnou vložku již Hlach nedokončil. Asi na pátém kilometru musel odstoupit, když u jeho hondy zhasl motor a už se ho nepodařilo nastartovat. Podle jezdce zřejmě shořelo relé za necelých padesát korun a následně přestalo fungovat palivové čerpadlo.

Nedlouho po Hlachovi skončil s Citroënem Saxo mimo trať Maďar Bakó, a tak do RZ 3 odstartovalo už jen šest vozů – Trojanův slabší VW proti pěti silným hondám. Trojan si své soupeře průběžně kontroloval, pouze nástup Blaťáka a Dunovského nestačil zachytit. Hodně rozbité úseky náš jezdec jízdou bez zbytečného riskování vypouštěl, aby vyloučil možnost defektu pneumatik, ale vše se pak snažil dohánět na asfaltu a na brzdy „chodil“ až na poslední chvíli. To se projevilo hlavně na 27,48 km dlouhém Trojáku, kdy mu po několika dlouhých sjezdech přestaly fungovat přehřáté brzdové destičky. V důsledku posunutí řadicího mechanismu nefungovalo správně ani řazení, ale i přes to Trojan dokončil sobotní etapu jako druhý za Blaťákem s nevelkou ztrátou 31,4 vteřiny. S odstupem 1:48 minuty za Trojanem přijel Dunovský, který po defektu na RZ 6 ztratil dvě a půl minuty a přišel o průběžné první místo. Březík a Vladyka byli se ztrátou 10:39, resp. 14:16 min. na Blaťáka už bez šancí a po havárii na RZ 8 definitivně vypadl ze hry i Marek.

Šest zbývajících vložek nedělní etapy nepřineslo už nic nového. Třídě N2 nadále kraloval domácí Blaťák, Trojan si udržoval své tempo a Blaťáka porazil pouze jednou na RZ 10 Komárov, která se jela převážně z kopce a profilem vyhovovala jeho stylu jízdy.

Barum rally dokončilo pět aut třídy N2 v pořadí: 1. Blaťák, 2. Trojan (+1:09,7 min.), 3. Dunovský (+3:01,0), 4. Březík (+11:57,6) a 5. Vladyka (+14:39,3). Trojanovi skončili ve skupině N na 30. místě, 41. absolutně a jako čtvrtá nej〜úspěšnější smíšená posádka.

Jaroslav Kacerovský