Seriál Mezinárodního mistrovství České republiky v rallye 2008 začal už popáté v řadě za sebou v hornorakouském Freistadtu.

Na start víkendové 26. Internationale IQ Jänner rallye, zařazené do českého i do rakouského mistrovství, bylo převzato 108 soudobých a historických aut z ČR, Rakouska, Německa, Slovenska, Maďarska, Polska, Itálie, Finska a Švédska. Na rozdíl od loňska panovaly tentokrát v oblasti Mühlviertelu zimní podmínky a o výsledcích rozhodovala především správná volba obutí vozů pro kombinaci povrchů sníh – led – asfalt.

 

Obhajoba Pecha

Náročné podmínky závodu nezvládlo 42 aut a do cíle soutěže čítající 18 rychlostních zkoušek v celkové délce 278 měřených kilometrů tak dojelo jen 66 vozů.

Podobně jako v loňském roce všechny nejvyšší příčky obsadily nejsilnější vozy Mitsubishi Lancer. Loňské prvenství z Jänner rallye obhájil úřadující český mistr Václav Pech, druhý skončil Pavel Valoušek a na třetím místě dojel mnohonásobný rakouský šampion Raimund Baumschlager. Do elitní desítky absolutního pořadí se z českých jezdců probojovali ještě Karel Trojan (7.) a Václav Arazim (9.).

 

Třikrát stupně

Mezi dvaatřiceti českými posádkami měly své zastoupení i tři soutěžní týmy z Českokrumlovska.

Všechny tři naše domácí posádky podaly na rakouských tratích velmi dobrý výkon a v pneumatikové loterii je bilance jejich vystoupení velice úspěšná – Josef Koupal a Zdeněk Job (Kundrát Motorsport) vyhráli se Škodou Fabia třídu N1.

Jiří a Eva Trojanovi (ČK motorsport) si s VW Polo 1.6 GTi dojeli pro druhé místo ve třídě N2 a Patrik Hlach s Jiřím Venušem (AMK Rallye Český Krumlov) skončili s Hondou Civic VTi ve stejné objemové třídě třetí.

 

Čtrnáctistovky

V nejslabší a nejméně obsazené třídě N/1400 se spolu potkali dva soupeři z loňského MČR ve sprintrallye – Josef Koupal se Škodou Fabia a Michal Srb s VW Polo 1.4 16V. Po prvních dvou vyhraných erzetách si Koupal vytvořil náskok deseti vteřin, ale na RZ 3 vylétl s autem do louky, ve sněhu ztratil padesát vteřin a o vedoucí pozici přišel. Ztrátu se mu však podařilo postupně stahovat a v cíli RZ 8 už byl v součtu časů o 2,3 vteřiny rychlejší než soupeř, jemuž začal ujíždět. V sobotu si Koupal vedení udržel a náskok 48 vteřin z pátku ještě zvýšil. V počtu vyhraných rychlostních zkoušek zvítězil v poměru 13:5 a navzdory třem výletům mimo trať celkovým rozdílem 1:51,2 minuty.

 

Šestnáctistovky

Ve třídě N/1600 se kromě Trojana a Hlacha ve Freistadtu prezentovali s Hondou Civic Jan Jakubec a Rakušan Apfelthaler, se Suzuki Swift Němec Herbold a se Suzuki Ignis Maďar Kiss. Apfelthaler vůbec neodstartoval a v pětičlenném startovním poli se Trojan s Hlachem uvedli v první vložce čtvrtým a pátým a ve druhé třetím a pátým časem. Trojan poprvé zabodoval vyhranou RZ 3, po níž se posunul do čela, ale již na čtyřce zatroubil k mohutnému nástupu Herbold se superrychlým swiftem a ve vedení vystřídal Trojana. Počínaje RZ 4 (s výjimkou RZ 9, v níž byl nejrychlejší opět Trojan) Herbold vyhrál všechny zbývající měřené testy.

Na RZ 6 odstoupil po havárii průběžně třetí Kiss a šestnáctistovky se seřadily ve výsledkové listině v pořadí Herbold, Trojan, Hlach a Jakubec. Posledně uvedený ale v RZ 15 havaroval, a tak cíl spatřili jen tři jezdci v pořadí Herbold, Trojan (+8:54,7) a Hlach (+12:18,6).
Také oba naši piloti museli na ledem pokryté trati řešit celou řadu krizových situací a skončili několikrát mimo trať. Především Trojan neměl k dispozici pořádné obutí a na svůj letitý VW nasadil v rámci úspor ojeté pneumatiky s hroty, na nichž zvítězil na Jänneru již v roce 2004.