Díky loňským výsledkům ze závodů nejprestižnějšího šampionátu tohoto automobilového sportu, Mistrovství Evropy v rallyecrossu, získal pro letošek právo být českým národním reprezentantem a startovat s vozem Škoda Octavia v kompletním seriálu ME.

Reprezentace

„V loňském roce jsem se jako soukromník zúčastnil s vozy Opel Astra OPC a Renault Clio RS šesti závodů Mistrovství Evropy. Jelikož mi v konečném bodovém součtu patřilo osmé místo, mohu letos startovat s podporou české Federace automobilového sportu za Czech National Team v celém šampionátu,“ popisuje vstup do národního týmu Josef Iro. Ten se tak po bývalém továrním jezdci soutěžního týmu AZNP Mladá Boleslav Jiřím Urbanovi z Přísečné stal dalším Českokrumlovákem, který se dostal na absolutní vrchol, jakého může závodník ve své kariéře dosáhnout!

Když se před sezonou rozhodovalo, s jakým vozem se Iro objeví na evropských kolbištích, padla volba na Škodu Octavia. „S autem startoval vloni Pavel Kundrát v rallye. Tehdy to byl ještě závoďák s dieselovým motorem. Přes zimu jsme auto přestavěli na benzinový rallyecrossový speciál, který spadá do Divize 2.“ Tímto krokem se křenovský jezdec stal jediným účastníkem dvoulitrové divize, který vodí po tratích vůz české provenience. Ostrým testem přestavěného automobilu byl start na úvodním podniku letošního Mezinárodního mistrovství České republiky na rakouském Nordringu, kde dojel Iro třetí. Potom už se vrhnul po hlavě do „velké“ Evropy.

Octavia nestačí

První cesta Josefa Ira vedla na začátku května do portugalské Lousady. Hned první závod ale přinesl pro českého jezdce velké zklamaní, když absolvoval finále pouze na tři válce. Porucha motoru měla za následek neúčast ve Francii. Na maďarský okruh Nyirád se však Iro vrátil v plné formě. „Výsledek v Maďarsku je zatím mým letošním největších úspěchem. Na krásné trati, kterou znám z minulých let, jsem dojel sedmý,“ pochvaluje si Iro. Následovaly ještě závody v Rakousku (Greinbach), Norsku (Momarken) a Švédsku (Höljes), ve kterých se Irovi podařilo opět dostat se do elitní desítky Divize 2. „Trať ve Švédsku je zatím ta nejhezčí, jakou jsem kdy jel! Střídají se tam rychlé pasáže s extrémně technickými a náročnými.“

„V první polovině roku se mi zatím nepodařilo probojovat až do finále A. Auto je moc těžké a konkurenci nestačí. Je to velké trápení. Sice by z mojí strany byla vůle umisťovat se na vyšších příčkách, ale auto na to nemá. Od startu odjede díky skvělé převodovce rychle, v první zatáčce se už ale musím tlačit a postupně mi konkurence, která disponuje výkonem o 50 koní vyšším, ujede,“ lituje Josef Iro technické nevýhody.

Po první polovině šampionátu mu patří průběžná sedmá příčka s pětibodovým náskokem před dalším Čechem Jiřím Galuškou, na šestého Nora Franka Valleho ztrácí Josef Iro čtyři body. Prozatím bylo bodováno 34 pilotů. Vedoucí příčka patří Tomáši Kotkovi, který je následován katovickým jezdcem Romanem Častoralem. Na čtvrtém místě figuruje další mladíček Ondřej Smetana.

„Tento víkend se jede další podnik evropského šampionátu v belgickém Maasmechelenu. Udělám všechno pro to, abych se dostal až do A finále a ve stejném trendu chci pokračovat až do konce sezony. K udržení reprezentace se musím bezpodmínečně umístit do osmého místa v konečném pořadí,“ vysvětluje rallyecrossový pilot.

Trénink pro radost

Kromě nejprestižnějšího mistrovství starého kontinentu se letos Josef Iro objevil ještě na dvou závodech Zóny střední Evropy. Do boje vytáhl silnou Lancii Delta HF Integrale 4x4 EVO III. „Odjel jsem zatím pouze Sosnovou, kde jsem skončil třetí v Divizi H. Před dvěma týdny se nám v Nyirádu zadřelo spojkové ložisko. To jsou ale závody pouze pro radost, to hlavní se pro mě odehrává v Evropě,“ dodává s úsměvem Josef Iro.