Mediasport Mezinárodní mistrovství České republiky v automobilových soutěžích 2008 vyvrcholilo o víkendu v Příbrami.

Jubilejní XXX. ročník Fuchs Oil Rally Příbram vyhrál Václav Pech s Mitsubishi Lancer EVO IX před dvěma speciály Peugeot 207 S 2000 Josefa Petáka a Romana Odložilíka. Pech dosáhl v Příbrami hattricku a letošním triumfem si zajistil titul vicemistra pro rok 2008.

Trio na stupních

Tři místa na pódiu obsadili zástupci českokrumlovských týmů. Třídu N/1600 vyhráli Jiří a Eva Trojanovi s Volkswagenem Polo před Janem Jakubcem a Pavlem Kacerovským s Hondou Civic. Trofej za vítězství ve třídě N/1400 si domů odvezli Josef Koupal a Zdeněk Job se Škodou Fabia. Patrika Hlacha a Michala Mrlinu vyřadila závada motoru Hondy Civic na 14. rychlostní zkoušce.
Na čele třídy N/1600 se po úvodní vložce usadil Trojan před Blaťákem (Honda Civic), Jakubcem, Havláskem (Citroën Saxo), Hlachem a Ženíškem (Honda Civic). Pořadím však zamíchala už druhá erzeta, na níž odstoupil Blaťák (motor) a Hlach obdržel desetivteřinovou penalizaci za předčasný start a do cíle přijel s poškozeným držákem motoru. Na RZ 3 Jakubec trefil levým předním kolem hlubokou díru, ohnul rameno, musel zvolnit a zbývající tři noční erzety měl co dělat, aby neklidné a vibracemi zmítané auto udržel na trati. Páteční etapě dominoval Trojan před Jakubcem (+1:20,4 min.), Hlachem (+1:30,9), Havláskem (+2:32,2) a Ženíškem (+3:49,5).

Sobotní etapa s 11 měřenými testy vypadala podobně jako páteční – zatímco Trojan svým rivalům postupně ujížděl a zvyšoval svůj náskok, tak soukromá válka se rozhořela mezi Jakubcem a Hlachem, které v pátek večer po odečtení penalizace dělilo od sebe de facto jen půl vteřiny. Ženíšek soupeřům na hondách nestačil a Havlásek odstoupil na RZ 10 (alternátor). Jakubec s Hlachem si nedarovali ani metr, dojížděli v minimálních rozdílech a po RZ 7 se Hlachovi podařilo stáhnout ztrátu na Jakubce na pouhých sedm desetin vteřiny. Jakubec však kontroval, vyhrál RZ 8 a 9 a Hlachovi se před závěrečnou sekcí tří vložek vzdálil na více než 29 vteřin. Po 13 vložkách byl vzájemný poměr rychlejších časů 7:6 ve prospěch Jakubce, ale k rozhodujícímu útoku se už Hlach nedostal. Motor jeho hondy definitivně zhasnul na RZ 14, pravděpodobně opět s poruchou palivového čerpadla. Suverénní Trojan vyhrál v Příbrami celkem 13 rychlostních zkoušek a zvítězil s náskokem 2:31,2 minuty před Jakubcem, jenž vyhrál tři vložky. Poslední ve třídě dojel Ženíšek s velkou ztrátou 11:22,7 minuty.

V pohodě ke zlatu

Zatímco v šestnáctistovkách se až do třinácté vložky tvrdě závodilo, tak třída N/1400 moc vzruchu nepřinesla. Průběžný lídr čtrnáctistovek Pavel Korčák do Příbrami podle očekávání nedorazil, čímž se prakticky připravil o reálnou šanci na zisk titulu. Té naopak plně využila posádka Škody Fabia Josef Koupal a Zdeněk Job, jimž se postavili pouze Hasman se Staňkem na těžkopádné Dacii Logan. Koupal vyhrál s velkým náskokem všech 16 rychlostních zkoušek, Hasmanovi „naděloval“ až šest vteřin na kilometr a v cíli ho doslova deklasoval propastným rozdílem dvanácti minut.

Auto v plamenech

Českokrumlovský navigátor František Poláček usedl do Škody Felicia Kit Car tř. A/1600 vedle západočeského matadora Vlastimila Hodaně. Posádka odstoupila z druhé příčky průběžného pořadí na RZ 11 na témže místě, kde později v RZ 14 skončil i Hlach. Příčinou byla prasklá ojnice, která prolétla olejovou vanou ven z motoru. Horký olej unikající na výfukové potrubí následně způsobil požár motorového prostoru, který však Poláček v zárodku úspěšně zlikvidoval bez větších následků.

Zrcadlo výsledků

Konečné hodnocení MM České republiky 2008:
Třída N/1400: 1. Koupal – Job, 2. Korčák – Jirka, 3. Srb – Orava.
Třída N/1600: 1. Dunovský – Stross, 2. Hlach – Venuš, 3. Trojan – Trojanová, 4. Jakubec – Kacerovský, 9. Jinderle – Dolečková.

Jaroslav Kacerovský