Mezinárodní mistrovství České republiky v rallye pokračovalo šestým podnikem v Třebíči.

Jen padesát aut

Na trať XIX. Horácké rally honosící se zařazením do FIA Evropského poháru v rally vyjel v našich podmínkách historicky nejnižší počet padesáti aut, když vedle tuzemských posádek přijely Evropu zachraňovat jen dva vozy ze Slovenska. Nižší účast, na níž jsme byli v Třebíči zvyklí i z minulých ročníků, letos doplnily tradičně velmi rychlé rychlostní zkoušky a nevýrazná divácká kulisa. Horácká rally byla předčasně ukončena po tragické havárii posádky Škody Fabia čísla 47 Miroslav Levora jr. a Pavla Třebínová na čtvrtém kilometru 13. rychlostní zkoušky z Brtnice do Kameničky.

Ozdobou soutěže byl až do RZ 12 souboj dvou předních posádek MMČR Romana Kresty a Petra Grosse s Václavem Pechem a Petrem Uhlem na identických lancerech. Zatímco v cíli první etapy byl Kresta po šesti vložkách a ujetí 72 ostrých kilometrů o dvě desetiny vteřiny rychlejší než Pech, jejich vzájemný souboj v druhé etapě vyzněl lépe pro Pecha. Kresta dojel druhý se ztrátou 6,4 vt. (pozn.: v předešlém závodě v Hustopečích Kresta prohrál s Pechem o 3,2 vt.) a na poslední volné místo na pódiu se až v samém závěru prodrali Karel Trojan s Petrem Řihákem, kteří nechali za sebou o tři desetiny do té doby třetí Josefa Petáka a Alenu Benešovou (Peugeot 207 S 2000).

Okresní želízka

Tři svá želízka měl na Horácku i českokrumlovský region. Naši zástupci startují v MMČR výhradně ve skupině tzv. „malých enek“ s vozy třídy N1 až N3, jejichž výkon je neměřitelný s auty nejsilnější třídy N4. Ta nyní tvoří více než polovinu startovního pole a při současném způsobu započítávání výsledků vytlačuje až na okraj zájmu slabší enkové vozy, které z „velkého“ mistrovství postupně mizí. Nebylo tomu jinak ani v Třebíči, kam přijelo jen devět těchto aut (pět ve třídě N3, tři ve třídě N2 a jeden vůz ve třídě N1).

Jediným vozem třídy N1, jenž sjel v Třebíči z rampy, byla Škoda Fabia budějovicko – krumlovské posádky Josef Koupal a Zdeněk Job. Ti si dali kratší pauzu, po domácí Rallye Český Krumlov vynechali Hustopeče, do Třebíče přijeli vyzkoušet – stejně jako Korčák a Kacerovský do Hustopečí – závodění bez soupeřů a v případě dojetí získat důležité body. To se jim beze zbytku podařilo, byť skončili na posledním 37. místě absolutního pořadí.

Dvacetibodový příděl posunul Koupala v klasifikaci třídy N1, v níž letos závodí pouhé tři posádky, na druhé místo za Korčáka.

Ve třídě N2 startovaly tři posádky. Na dvou Hondách Civic VTi jeli Patrik Hlach s Jiřím Venušem a Jan Jakubec s Pavlem Kacerovským. Se zbrusu novým vozem Suzuki Swift Sport přijel své soupeře pokořit nováček MMČR, sebevědomý devatenáctiletý Michal Křemen. Jeho předstartovní úvahy o útoku na místo vicemistra třídy dostaly počáteční trhlinu už na RZ 1, kdy dostal první „obklad“ od Hlacha i od Jakubce. Nejinak tomu bylo až do cíle páteční etapy, v němž byl Křemen rád za třetí místo, když na prvního Jakubce ztrácel přes tři a půl minuty. Definitivní konečnou ale Křemenovi vystavila nefunkční převodovka na třetí sobotní vložce.

Zlato a stříbro

Hlach stejně jako Jakubec přijeli na Horácko pro body, každý z nich však přišel na start s odlišnou motivací. Hlachovi Třebíč vyloženě „sedí“, vyhovují mu zdejší tratě a v předešlých ročnících se mu tady dařilo (předloni dojel druhý a loni třetí, když o stříbro přišel těsně až na poslední erzetě). Při neúčasti současného lídra třídy Dunovského a loňského vítěze Trojana si byl Hlach vědom toho, že tentokrát má v soutěži na vítězství – a také toho náležitě využil.

Jakubec dovede být hodně rychlý, ale letos má za sebou už tři havárie. Po ošklivé ráně v Hustopečích věděl, že musí v Třebíči dovézt auto celé a psychický blok mu na pohodě nepřidal.

Oběma našim posádkám byly započítány časy z dvanácti odjetých vložek a při porovnání dosažených nejrychlejších časů vyzněl jak pátek, tak potom i sobota v poměru 5:1 pro Hlacha. Rovnou minutu ztratil Hlach na noční RZ 4, když vylétl z trati a zůstal ležet na lyžině v příkopu. Za pomoci diváků se dostal zpátky na trať, ale ztráta ho odsunula v cíli první etapy na druhé místo za Jakubce (+4,0 vt.) V sobotu se Hlach už po druhé erzetě dostal zpátky do vedení, které si udržel do cíle. Jakubec ztratil na Hlacha 49,1 vteřiny. Po Třebíči Hlach zůstává druhý ve třídě na dostřel tří bodů za Dunovským, Jakubec poskočil ze šestého na třetí místo.

Za týden Bohemka

Seriál Mediasport Mezinárodního mistrovství České republiky v rallye vstupuje příští pátek a sobotu (4. – 5. července) do své poslední třetiny, a to v Mladé Boleslavi, kde startuje XXXV. ročník Rally Bohemia.

Jaroslav Kacerovský