Pětasedmdesát aut z Česka, Slovenska a Polska se postavilo ve Valašském Meziříčí na start XXVII. Cetelem Valašské rally, v pořadí druhého z devíti podniků zařazených do seriálu MMČR v rallye 2008. Opětovné začlenění Valašky do elitní skupiny velkých soutěží, 178 měřených kilometrů rychlostních zkoušek, účast téměř kompletní domácí špičky, startovní listina z poloviny zaplněná nejsilnějšími speciály třídy N/2000 a nové úseky erzet na Novojičínsku a Odersku slibovaly zajímavou podívanou.

Triumf Kresty

V cíli Valašky bylo klasifikováno pouze 52 aut, když třetina vozů závod nedokončila. Prvních šestnáct míst v cíli obsadily vozy třídy N4. Roman Kresta potvrdil roli favorita a vyhrál stylem start – cíl. Druhý dojel s odstupem 1:48 min. Václav Pech a pouhých 3,4 vteřiny za ním Pavel Valoušek, všichni na lancerech deváté evoluce. Až 17. příčka zbyla na nejrychlejší „áčkový“ speciál Citroën C2 S1600 Antonína Tlusťáka.

Dvakrát stupně

Českokrumlovsko mělo na Valašsku svá želízka v nepočetné skupině „malých enek“, když na startu se objevily jen dva vozy třídy N/1400 a pět vozů třídy N/1600. Pavel Korčák a Milan Jirka (tým Pavel Korčák) přivezli exKundrátův Volkswagen Polo 1.4 16V, Patrik Hlach a Jiří Venuš (AMK Rallye Č. Krumlov) Hondu Civic VTi 1.6 a se stejným náčiním jela i posádka Jan Jakubec a Pavel Kacerovský (tým Oldřich Hrabec).

Dobrým výkonem se při své druhé „velké“ soutěži předvedli Korčák s Jirkou. Vyhráli sedm měřených testů a pouze pětkrát se museli sklonit před jediným soupeřem ve třídě, o jednu sezonu v rallye zkušenějším Srbem (VW Polo) navigovaným domácím Oravou. Po páteční noční etapě si Korčák s Jirkou vytvořili před Srbem slibný náskok 40,4 vteřiny, ale cestu za vítězstvím jim překazila padesátivteřinová penalizace. Obdrželi ji za pozdní příjezd do časové kontroly před startem polookruhové RZ 9 Juřinka, protože při přejezdu ze servisu na start zabloudili. V cíli soutěže byli naši sice o 33,5 vteřiny rychlejší než Srb, ale po započtení penalizace skončili druzí se ztrátou 16,5 vteřiny.

Dvojice posádek na hondách – Jakubec s Kacerovským a Dunovský se Strossem – začala od startu udávat tempo a svým soupeřům ve třídě N/1600 postupně ujížděla. Jakubec vyhrál první i druhý průjezd Kelčí, Dunovský dominoval dvakrát na Bystřičce. Ze vzájemného souboje vyšli po čtyřech erzetách a šedesáti odjetých kilometrech lépe Jakubec s Kacerovským. Dunovský na ně ztrácel jen 6,2 vt., třetí Havlásek s Černochem (Citroën Saxo VTS) už 1:18 min., čtvrtí Hlach s Venušem 1:36 min. a poslední Slováci Vaško a Boroš s civicem 1:57 min. Hlach s Venušem začali volněji, neboť náš jezdec si zejména na Bystřičce za tmy zpočátku moc nevěřil a dosáhl zde až čtvrtých časů.

Výlet mimo trať

Ke změně pořadí ve třídě N/1600 ale došlo na poslední páteční vložce při třetím průjezdu Kelčí. Jakubec najel horizont v rychlosti 170 km/hod., po doskoku se auto roztočilo kolem své osy, po osmdesáti metrech opustilo trať a aniž narazilo do jediného z mnoha stromů lemujících silnici, po přemetu přes střechu se zastavilo v louce. Posádka naštěstí vyvázla bez újmy na zdraví a po deseti minutách pokračovala v jízdě s poškozeným autem do cíle vložky. V rychlém náletu před cílem v Kelči se stačila ještě míjet s protijedoucím civilním vozem, který pořadatelé pustili do protisměru na uzavřenou trať!

Do sobotní etapy nastupovali Jakubec a Kacerovský s opraveným autem jako poslední ve třídě a bez jakékoliv možnosti stáhnout desetiminutovou ztrátu. Ve volnějším tempu dosáhli třikrát třetího času, dvakrát byli až čtvrtí, ale do cíle stejně nedojeli. Na předposlední vložce na Odrách uklouzli v zatáčce v lese na vytahaném blátě s svezli se bokem ze svahu, odkud je musel vytáhnout traktor.

Hlach s Venušem, po úvodní etapě třetí za Havláskem se ztrátou 16,1 vt., v sobotu „zatáhli“ a postupně ukrajovali z jeho náskoku. Pětkrát dosáhli druhého nejrychlejšího času za Dunovským a nakonec se jim podařilo porazit Havláska o 26 vteřin a vybojovat druhé místo. Třídu N/1600 bezpečně vyhrál Dunovský, Slovák Vaško odstoupil po havárii v 10. rychlostní zkoušce.

Jaroslav Kacerovský