Sedmatřicátý ročník Rallye Český Krumlov, třetí závod Mediasport MMČR v rallye 2009, vyhráli Roman Kresta a Petr Gross s Peugeotem 207 S2000.

Krestův rekord

Luhačovický pilot zvítězil na zdejších tratích potřetí v řadě za sebou a popáté v kariéře, což se nikomu jinému před ním dosud nepodařilo. Svým letošním triumfem se Kresta zapsal nejen do historických tabulek v počtu prvenství, ale zároveň si upevnil vedoucí postavení v průběžném pořadí šampionátu před Václavem Pechem a Petrem Uhlem, kteří na Mitsubishi Lancer EVO 9 dojeli druzí se ztrátou necelé minuty. Na třetí stupínek na pódiu vystoupili Jaromír Tarabus a Daniel Trunkát jedoucí s Fiatem Grande Punto S2000.

Z 90 startujících soudobých a historických vozů jich pouze 53 dojelo do cíle. Dvaatřicet posádek MMČR a pět z MČR HA odstoupilo. Pět našich domácích posádek soutěž dokončilo, čtyři odstoupily.

Kvartet odpadlíků

Jako první z našich odpadli Jan Jinderle a Lukáš Leco na Hondě Civic, jimž se podobně jako mnoha dalším stala osudnou RZ Kohout – Ján. Při prvním průjezdu (RZ 3) se krátce po startu podívali mimo trať, pak je zdržel pomalejší vůz před nimi, trápení pokračovalo defektem pneumatiky a její výměnou na trati. Vše pak vyvrcholilo za Smrhovem, když se z motoru auta vyvalil kouř a domácí soutěž pro ně definitivně skončila.

Rovněž na „trojce“, jen o pár kilometrů dřív ve sjezdu z Kohoutu odstoupili se zaseklým prvním rychlostním stupněm Miroslav Janota s Pavlem Stráským na Opelu Kadett Coupe. Svižně jedoucí posádka nastoupila v sobotu díky systému Super Rally po opravě převodovky opět do závodu, ale už jela mimo klasifikaci. Předvedla přesto velký sport a zajížděla časy srovnatelné se špičkou pole historických vozů.

Sobotní etapu nedokončily další dvě naše posádky. Na RZ 8 Slavkov odstoupili z druhého místa ve třídě N2 Jiří Sojka a Zbyněk Pils se Suzuki Ignis Sport, když na vjezdu do Hašlovic vylétli mimo trať a poškodili zavěšení pravého předního kola. Pokračovali sice v jízdě až nad Bohdalovice, ale při výjezdu na hlavní silnici jim praskla poloosa.

Při druhém průjezdu RZ Malonty zaklepalo v polovině vložky v motoru kitové Škody Felicia v té době druhé posádky třídy A5 Vlastimila Hodaně a Františka Poláčka, kteří tak po dvou závodech dojetých na bedně doma vyšli naprázdno.

Čtyři na bedně

Štěstí se neodvrátilo od pěti domácích posádek, které přejely v sobotu v podvečer přes rampu v Jelení zahradě.

Pro vítězství ve třídě N1 si dojeli Josef Koupal se Zdeňkem Jobem (Škoda Fabia), druzí ve třídě A7 skončili manželé Jiří a Eva Trojanovi (Renault Clio R3 Maxi), druzí ve třídě N2 byli Jan Jakubec s Pavlem Kacerovským (Honda Civic), třetí ve třídě N3 Milan Jirka a Rostislav Orel (Renault Clio Sport) a na 18. místě ve třídě N4 Jiří Šmíd s Michaelem Stiksou (Mitsubishi Lancer EVO 6).

Koupal a Job, kteří šli do vedení hned od začátku, vyrazili po havárii svého největšího soupeře Srba nekompromisně za nejvyšší metou. Na rozdíl od sprintu v Lužických horách už auto stoprocentně fungovalo, posádce se vyhnuly technické problémy i defekty, a tak si mohla doma na třetí pokus vychutnat pocit z výhry.

Spokojeni na cílové rampě mohli být v závěru i Trojanovi, které jejich „maxiclio“ dovezlo v domácí premiéře pro stříbro. Po slibném rozjezdu soutěže přišla studená sprcha v podobě skrytého kamenu na vnitřní straně jedné z „katovacích“ zatáček na RZ 3 Kohout. Střet s ním znamenal pro Trojana poškození tlumiče, těhlice, spojovací tyče řízení, defekt pneumatiky a rozhozenou geometrii přední nápravy. Toto vše včetně výměny gumy na vložce stálo posádku 4:50 minuty, propad na čtvrtou příčku a už jen teoretickou šanci na dostižení pozdějšího vítěze třídy Sýkory, který rovněž s defektem vložku dokončil sice s menší časovou ztrátou, ale s dost poškozeným vozem.

Jakubec s Kacerovským nahlédli do přírody vedle silnice poprvé už po startu RZ 2 a nechali tam 50 vteřin než jim diváci pomohli zpět. Černou můrou se pro ně stal druhý průjezd Kohoutem, kdy i je postihl defekt. Čtyři kilometry jízdy na defektu a výměna gumy ve tmě znamenaly v součtu časovou ztrátu přes sedm minut a propad na třetí místo, ale deset minut nabral po defektu i vedoucí Blaťák. Do čela třídy se z nižších pozic posunuli Vladyka i Sojka, kteří tak měli pro sobotní etapu zajištěn dostatečný náskok pro medailová umístění. Sobota byla o tvrdém souboji o třetí místo mezi Blaťákem a Jakubcem. Jakubec, který na RZ Malonty skončil před cílem v Rychnově opět venku, když se projel ohradami pro dobytek, měl před Blaťákem na startu poslední vložky minimální náskok 1,7 vteřiny. Oběma šlo po odstoupení Sojky teď už o stříbro, ale ostré tempo Blaťák neustál a v samém závěru havaroval.

Jirka odjel letos svůj první závod, s novým spolujezdcem a bez vážnějších problémů. Na výstavišti se potýkal s nevhodně nasazeným obutím na vodu, která nakonec nespadla, postěžoval si na silnou „špéru“, která mu komplikovala udržet auto na silnici, ale nejvíce mu vadilo zdržení při dojetí pomalejšího vozu na Kohoutu, před který se dostal až po pěti kilometrech.

Stejně jako Jirka neskrýval spokojenost s výsledným umístěním v cíli ani Šmíd. Ten s nejstarší evolucí lanceru odvedl vyrovnaný výkon a v poli nejsilnějších aut se předváděl svižnou a líbivou jízdou. Průběžně jej ale brzdila pomalejší auta, která na vložkách dojížděl, při prvním průjezdu Slavkovem ho zpomalila i svítící kontrolka oleje, ale naštěstí šlo jen o planý poplach chybného čidla.

Jaroslav Kacerovský