V pořadí historických vozů jede druhý Maďar Érde s Fordem Sierra Cosworth, který byl loni při svojí premiéře na Šumavě bronzový, a třetí je Karl Wagner s Porsche 911 SC. Zajímavé jméno je na sedmém místě v průběžném pořadí Antonio Sainz (Subaru Legacy), bratr a strýc slavných španělských Carlosů Sainzů.

Vítěz posledních dvou ročníků Ital Zippo s Audi Quattro odstoupil pro technickou závadu po druhé rychlostní zkoušce ze druhého místa. Technika zradila i českého vicemistra Evropy Vojtěcha Štajfa, aleten by chtěl v sobotu pokračovat. Při jeho neúčasti a vypadnutí i Miroslava Janoty (Opel Ascona 400) je nejlepším českým závodníkem na čtrnáctém místě jedoucí Oldřich Kovařík (Škoda Favorit 136 L).

Mezi soudobými vozy vede po pátečním prologu na Klatovském okruhu (Čínov) Václav Pech (Ford Focus WRC), vítěz úvodního podniku Valašské rallye, o pouhých šest desetin vteřiny před úřadujícím českým šampionem Janem Kopeckým (Škoda Fabia RS Rally2) a další dvě sekundy zpět je Filip Mareš (Škoda Fabia Rally2 Evo).

„U trati bylo hodně lidí. Na rozjezd to bylo trošku rychlejší, na suchém asfaltu se mi malinko klepala kolena, ale zvládli jsme to. Zítra (v sobotu) však začne ta pravá rallye,“ říkal Václav Pech v sobotu večer České televizi.

„Počítal jsem, že na Čínově ztratíme víc,“ přiznal druhý v cíli Jan Kopecký a spokojeně se tvářil i třetí Filip Mareš, který původně ani neměl na Šumavě startovat. „Musíme být spokojení. Jsme rádi, že tady jsme a chceme zatápět soupeřům,“ usmál se nejmladší z tria vedoucích závodníků. Hned za nimi se usadily tři Škody Fabie R5, které pilotují Dominik Stříteský, Adam Březík a Věroslav Cvrček. V tomto pořadí. Na sedmém místě jede Jakub Jirovec s legendárním vozem Alpine A110 RGT.

V sobotu je na programu kompletní etapa, začíná se v 10.50 hodin opět Klatovském okruhem (historici tam pojedou už v 8.30), který se letos dost možná jede naposledy. „Kolem Klatov se totiž buduje nový obchvat a bohužel zasáhne do trasy okruhu,“ vysvětluje plzeňský jezdec Václav Pech, jenž Rallye Šumava považuje za domácí soutěž. „Doufám, že klatovští vymyslí brzo nějakou náhradu za tuhle legendární rychlostku, která k Rallye Šumava patří od nepaměti. Já se tam s dědou chodil dívat na mého tátu asi už v pěti letech a dodnes si pamatuju každý detail,“ doplňuje jezdec EuroOil teamu.

Kromě Klatovského okruhu se pojedou v sobotu i rychlostní zkoušky Sluhov – Střítež, Vlastějov – Keply a Skelná Huť – Svatá Kateřina, každá z nich dvakrát. Po druhém průjezdu té třetí v pořadí bude známo konečné pořadí v 31. Historic Vltava Rallye, která je tradičně součástí mistrovství Evropy.

Druhý podnik domácího šampionátu soudobých vozů vyvrcholí v neděli, kdy se jedou opět dvakrát měřené testy Mokrosuky – Velhartice a Sobětice – Křížovice. V cíli, kam dorazí na Klatovské náměstí po čtrnácté hodině, budou mít posádky za sebou více než 500 kilometrů tratě, z nichž 147 km bude soutěžních.