Celkem 112 posádek z 25 zemí odstartovalo do jubilejní 40. Barum Czech Rally Zlín 2010, šestého závodu Mediasport Mezinárodního mistrovství ČR v rally a podniku započítávaného do Intercontinental Rally Challenge a FIA Mistrovství Evropy v rally. S nástrahami 265 měřených kilometrů, rozmary deštivého počasí a technickými problémy se dokázalo vypořádat pouze 58 posádek, které přejely cílovou rampu.

Na trať sedmnácti rychlostních zkoušek vyjely i tři posádky s českokrumlovským zastoupením – Vlastimil Hodaň s Františkem Poláčkem (Škoda Felicia KC), Jiří Sojka s Jaroslavou Roučkovou (Suzuki Ignis Sport) a Dominique Laurent s Jiřím Venušem (Peugeot 206 RC).

Hodaň s Poláčkem obhájili loňské prvenství a opět ovládli třídu A5. Na Barumce poprvé startující Sojka s Roučkovou dojeli pátí v N2 a loni pátá nejrychlejší posádka třídy N3 Laurent s Venušem letos odstoupila, když havarovala na deváté rychlostní zkoušce.

Ziskem plného počtu bodů si Hodaň s Poláčkem upevnili průběžné vedení ve třídě a při závěrečném závodu sezony, který se jede 24. a 25. září v Příbrami, nemohou být předstiženi. Vítězstvím na Barumce si tak v předstihu zajistili zisk mistrovského titulu i pro letošní rok.

Naše posádky již tradičně doplatily na vyšší startovní čísla a čtyřikrát se „svezly“ jen volným průjezdem nebo po objízdných trasách, když rychlostní zkoušky 2 Biskupice, 4 Semetín, 13 Pindula a 14 Halenkovice byly zrušeny po haváriích vpředu jedoucích aut.

Mezi šesti auty třídy A5 ve startovním poli zajeli Vlastimil Hodaň s Františkem Poláčkem s kitovou felicií osm prvních, tři druhé a dva třetí časy. Po první sobotní sekci byli klasifikováni až na čtvrtém místě, když na vině byla sedmdesátivteřinová penalizace za pozdní výjezd z ranního sobotního servisu, kde se nepodařilo včas vyměnit rameno poškozené v průběhu páteční noční superspeciálky ve Zlíně.

Pak ale vyhráli tři ze čtyř vložek druhé sobotní sekce a když na RZ 7 odstoupil z vedoucí pozice Vokál s fabií, posunuli se z druhého místa na čelo třídy. Z pěti soupeřů jim v té chvíli zbyl už jen Slovinec Prek na VW Polo, ale toho si s přehledem uhlídali a po sobotní etapě si vytvořili bezmála dvouminutový náskok. V neděli jim z něj Slovinec sice kousek ukrojil, když dojížděli asi tři kilometry do cíle RZ 11 Kudlovice po defektu, ale to se jim podařilo opět srovnat a do cíle přijeli na prvním místě s náskokem 3:06 minuty.

Na Suzuki Ignis Sport Jiřího Sojky a Jaroslavy Roučkové čekalo na startu ve třídě N2 pět soupeřů „unisono“ na silnějších Hondách Civic VTi, a tak pozice úplného nováčka na tratích Barumky nebyla v takové konkurenci jednoduchá. Páteční noční superspeciálku Sojka dokončil v třetím nejrychlejším čase, ale už v sobotu ráno se na Zádveřicích neplánovaně podíval ven z trati a ztratil přes čtyřicet vteřin.

V průběhu sobotní etapy se ve výsledcích pohyboval převážně na čtvrtém až pátém místě, ale o šance na lepší umístění definitivně přišel na nejdelší vložce – devětadvacet kilometrů dlouhém Trojáku. Při jeho druhém průjezdu (RZ 9) dostal v polovině vložky defekt, s nímž pokračoval asi čtyři kilometry, ale pak se rozhodl kolo na vložce vyměnit. Ztráta téměř pěti a půl minuty srazila Sojku definitivně na dno třídy N2 a jakýkoli pokus o stíhací jízdu pro něj ztratil smysl. Do cíle přijel na posledním pátém místě ve třídě se ztrátou 11:37 minuty na vítěze.

Dominique Laurenta s Jiřím Venušem trápily od začátku soutěže problémy se servořízením jejich Peugeotu 206 RC, když před startem a po cíli každé vložky musela posádka dolévat do serva olej. Udržení nedotáčivého vozu s ručním ovládáním na trati pokryté vodou a vytahaným blátem bylo pro tělesně handicapovaného pilota velmi vyčerpávající.

V konkurenci sedmi aut třídy N3 zajel Laurent pět pátých, jeden šestý čas a po RZ 8 mu patřila pátá příčka. Podobně jako Sojkovi se ale i jemu stala osudnou RZ 9 Troják. V jedné z levých zatáček vinou nefunkčního serva auto nezatočilo a skončilo mimo trať v hlubokém místě, odkud nebylo cesty ven. Auto i s posádkou sice po nějaké době vynesla ven skupina polských fanoušků, ale s ulomeným pravým předním kolem nešlo pokračovat.

Jaroslav Kacerovský