Vedoucí posádka Mediasport Mezinárodního mistrovství ČR v rallye 2009 Roman Kresta a Petr Gross vyhrála s Peugeotem 207 S2000 5. ročník Agrotec Mogul Rally Hustopeče.

Na jedenácti z celkových sedmnácti měřených testů vítězové dosáhli nejrychlejšího času a porazili o 43,4 vteřiny obhájce loňského prvenství Václava Pecha s Petrem Uhlem na Mitsubishi Lancer EVO 9. Třetí se ztrátou 2:12,8 minuty skončili Pavel Valoušek a Zdeněk Hrůza na dalším lanceru deváté evoluce.

Z 54 soudobých vozů na startu jich do cíle dojelo 32, když 22 posádek ze soutěže odstoupilo. Souběžně pořádanou soutěž historiků seriálu MČR HA – 1. ročník Agrotec Historic Rally – dokončilo osm z 13 startujících vozů.

Okresní želízka

Posádky s českokrumlovským zastoupením získaly v Hustopečích dvě první a jedno druhé místo, jedna posádka předčasně odstoupila.

V kategorii historických automobilů si s vozem Opel Kadett Coupe dojeli pro absolutní prvenství Miroslav Janota s Pavlem Stráským. V Brně vstoupili v pátek do soutěže druhým časem a také v sobotu si až do RZ 14 drželi druhou příčku, když na vedoucího Tenkla na BMW M3 ztráceli 20,5 vteřiny. Tenkl ale na RZ 15 utrhl řadicí páku a naši se rázem posunuli na vedoucí pozici, kterou si udrželi až do cíle před druhým Tichým (+22,7 vt.) a třetím Hájkem (+3:53,3 min.). Janota se Stráským vyhráli i kategorii D3, ale po smolné domácí soutěži především potěšili oko diváka nasazením a atraktivním stylem jízdy.

Z dalšího vítězství se v cíli mohli radovat Jiří Trojan a Eva Trojanová, kteří po třetím místě ze Šumavy a druhém z Českého Krumlova tentokrát přivezli Renault Clio R3 Maxi na cílovou rampu pro prvenství ve třídě A7. Dva ze čtyř přihlášených vozů R3 na start nepřijely, a tak Trojanovým mohli teoreticky konkurovat pouze Vaňáč (Renault Clio R3 Maxi) a Fišer s nespolehlivým Fordem Fiesta RS. Ten ale své pověsti smolaře nezůstal opět nic dlužen a skončil už po čtvrté vložce.

Trojanovi, kteří tak zůstali s Vaňáčem ve třídě sami, sice doplatili s obutými slicky na špatnou volbu gum, ale potom i navzdory volnější jízdě na bahně a rozbitých úsecích dokončili úvodní etapu na první pozici s náskokem 50 vteřin na Vaňáče. Trojanovo clio čekající na repasi vyžadovalo kvůli šetření motoru i podvozku v Hustopečích jemnější zacházení, ale přesto Vaňáč skončil v cíli za Trojanem bezmála o tři minuty.

Mezi smolaře soutěže se zařadili Vlastimil Hodaň s Františkem Poláčkem, po páteční etapě ve třídě A5 druzí se ztrátou 52,7 vteřiny na Škodu Fabia vedoucího Šaška a náskokem 45,8 vt. před třetím Mikou jedoucím rovněž se Škodou Fabia. Když na první ranní sobotní vložce Šašek na šotolině prorazil benzinovou nádrž, Hodaňovi s Poláčkem už nemělo zabránit nic v cestě za vítězstvím.

O to je ale nakonec připravilo prasklé plynové lanko jejich kitové Škody Felicia Kit Car. Při provizorní opravě před startem RZ 16 se posádce podařilo lanko nahradit svázanými tkaničkami ze závodních bot spolujezdce, které byly od táhla plynu vyvedeny pod kapotou přes pootevřené okno do kokpitu vozu. Za jejich konec přivázaný na šroubovák pak pilot tahal téměř třicet zbývajících ostrých kilometrů dvou závěrečných vložek levou rukou. Navzdory časové ztrátě, kdy mitfára obětoval boty a pilot musel ovládat rukama jak volant, tak i řadicí páku a tkaničky, posádka dojela do cíle sice „až“ na druhém místě, ale získané body ji katapultovaly do vedení třídy A5.

Do statistiky odpadlíků se tentokrát zařadili Jan Jakubec s Pavlem Kacerovským, jejichž Honda Civic VTi se zastavila v sobotu na RZ 11 s nefunkční převodovkou. Mezi třemi hondami na startu si Jakubec držel po první etapě druhé místo, když na prvního Blaťáka ztrácel 1:19,8 minuty, třetí Bartončík měl ztrátu už přes tři minuty. Právě páteční noční etapa dala dvoukolkám z konce startovního pole hodně zabrat.

Déšť, tma, hluboká vrstva rozbahněné šotoliny a bláto vyházené od čtyřkolek bylo i pro Jakubce bojem o přežití a udržení auta na cestě. Do úvodní vložky sobotního slunečného rána vyrazili naši zostra a dosaženým časem nechali za sebou jak soupeře ve třídě, tak i několik silnějších vozů. Nadšení ale opadlo asi kilometr po startu následující RZ 11, kdy do auta začal vnikat kouř. Podezření na defekt se brzy změnilo v jistotu, že jde o spálený olej. Po několika kilometrech jízdy v převodovce zarachotilo a byl konec. Jakubec s Kacerovským přišli o průběžné vedení ve třídě, spadli na druhé místo průběžného pořadí a na čele je vystřídal Blaťák, který v Hustopečích vyhrál před Bartončíkem.

MMČR pokračuje až 21. – 23. srpna, kdy se ve Zlíně jede populární Barum rally, součást ME a seriálu IRC. Do té doby si ale přijdou na své účastníci rallyesprintů, na něž čekají tři závody – 4. 7. Kopná, 18. 7. Třebíč a 8. 8. Krkonoše.

Jaroslav Kacerovský