Pouhých 48 vozů se sjelo na startu 32. Herkul Rally Příbram, posledního závodu sedmidílného seriálu Mediasport Mezinárodního mistrovství České republiky v rally 2010. V cíli rally, provázené širokou škálou počasí od slunečna až po prudký déšť, bylo klasifikováno jen 28 posádek.

Glosu Karla Vosiky Celý kolega si můžete přečíst ZDE!

Na trať dvoudenní soutěže se šestnácti rychlostními zkouškami a 170 měřenými kilometry vyrazily i čtyři posádky s českokrumlovským zastoupením. Zatímco ve třídě N2 jsme měli jen jedno želízko – Suzuki Ignis Sport Jiřího Sojky a Jaroslavy Roučkové, tak ve třídě A5 měl náš region trojnásobné zastoupení – Škodu Felicia Kit Car Vlastimila Hodaně a Františka Poláčka, Škodu Fabia Josefa Koupala a Pavla Kacerovského a Škodu Felicia Luboše Gešvindera a Jaroslava Kaločaie.

Do cíle dojeli pouze Koupal s Kacerovským, kteří vyhráli třídu A5. Hodaně s Poláčkem, Gešvindera s Kaločaiem i Sojku s Roučkovou vyřadily technické závady.

Kromě suzuki posádky Sojka – Roučková se v Příbrami objevila jen jediná další „en dvojka“ Daňhelové a Zikmundové (VW Polo 1.6 GTi). Tato dámská posádka ale nemohla Sojku nikterak ohrozit, protože děvčata hned na úvodní vložce přišla o servořízení a dojížděla do cíle všech pátečních vložek s výraznou ztrátou. Po prvních pěti měřených testech už měl Sojka před Daňhelovou náskok přes osm minut a páteční etapu dokončil de facto sám, když se Daňhelové po poslední vložce odporoučel motor.

V sobotu již Sojka závodil jen sám se sebou a jel si pro dvacet bodů, jež by mu zajistily v konečném účtování šampionátu druhé místo ve třídě. V jeho případě se však opět potvrdilo, že každá rally končí až na cílové rampě. Na závěrečné šestnácté vložce soutěže mu praskla při dobržďování do zatáčky pravá poloosa a bylo po nadějích. Bronz ve třídě N2 v konečném hodnocení je pro Sojku i přesto úspěchem.

Na rozdíl od slabě obsazené třídy N2 se na startu objevilo osm vozů třídy A5 včetně již jistých mistrů republiky Hodaně a Poláčka. Po odjetí dvou vložek už ale byli mimo hru Zeman (převodovka) a Lošťák (motor), ale i Gešvinder s Kaločaiem, jimž kilometr před cílem „jedničky“ praskla hadice od vodní pumpy a odstoupili. Dosahovanými časy na vložkách se posádky seřadily po úvodní etapě v tomto pořadí: 1. Hodaň, 2. Kravec (+7,1 vt.), 3. Koupal (+1:03,0 min.), 4. Dukát (+3:00,6 min.) a 5. Markvart (+5:19,4 min.). Hodaň se udržel v čele i přesto, že čtyři páteční vložky odjel bez utržené řadicí páky, kterou nahradil provizorně upevněný šroubovák.

Do sobotní etapy vyrazili v rámci pravidla „super rally“ mimo klasifikaci opět Gešvinder s Kaločaiem, kteří na všech vložkách první sekce byli nejrychlejší. Za nimi se v nezměněném pořadí z pátku držely ostatní posádky, kterým v podstatě už o nic nešlo a zbytečně neriskovaly. Hodaň už měl zajištěný titul, a přestože znovu utrhnul řadičku a řadil šroubovákem, tak se držel pořád na čele. Ze zbytku prořídlého pole A5 mohl do pořadí na pódiu po odstoupení Lošťáka teoreticky zasáhnout jen Koupal.

Poklidnými vodami třídy ale pořádně zamíchala dvanáctá vložka, první měřený test závěrečné sekce soutěže. Nejprve Hodaňovi zaklepalo v motoru a odstoupil z prvního místa, chvilku po něm Kravec trefil obrubník a z druhého místa skončil s poškozeným kolem o pár metrů dál. Do čela se posunul Koupal před Dukáta a Markvarta, a tak tři na trati zbylé fabie dojely do cíle v nezměněném pořadí.

Gešvinderovi nevyšel ani sobotní reparát, když mu na RZ 13 na blátě uklouzl zadek vozu a po přetočení skončil mimo trať. Diváci na místě nebyli, a tak musela posádka počkat až vytažení traktorem. Mezitím však stačil jeho felicii ještě odřít jeden z projíždějících „historiků“, který se nevešel do stejné zatáčky.

Koupal si po druhém místě z Českého Krumlova připsal dvacet bodů v Příbrami, což mu v celkovém hodnocení MMČR vyneslo celkové třetí místo ve třídě A5. V cíli nechal za sebou Dukáta o dvě a čtvrt minuty a Markvarta o více než sedm minut.

Jaroslav Kacerovský