Šedesát aut odstartovalo do 44. Mogul Šumava Rallye 2009, druhého letošního podniku Mediasport Mezinárodního mistrovství České republiky v rallye.

Prvenství získali Václav Pech a Petr Uhel na Mitsubishi Lancer EVO IX, kteří porazili o 1,4 vteřiny loňské vítěze MŠR Romana Krestu a Petra Grosse (Peugeot 207 S 2000). Pro třetí místo si dojeli Pavel Valoušek a Zdeněk Hrůza na dalším lanceru. V cíli bylo klasifikováno 39 posádek. Souběžně pořádanou 18. Historic Vltava Rallye započítávanou do ME dokončilo 42 aut. Vyhrál Ital Rossi před Norem Jensenem (oba na Porsche 911). Nejrychlejší z Čechů – Tichý s Opelem Kadett – skončil třetí.

Zmatky v časech

Šumava provázená zvýšenými bezpečnostními opatřeními se na rozdíl od Valašky obešla bez problémů, ale celé tři dny byla poznamenána nedodržením časového harmonogramu a posunutím startovních časů u všech patnácti erzet. Na vině bylo zrušení tří vložek po haváriích, ale zřejmě i nedostatečný časový odstup mezi skupinou soudobých a historických vozů, které startovaly jako první. Méně pochopitelným, byť platným a v cizině užívaným, se pro posádky vyšších startovních čísel stal dodatečný způsob přidělování náhradních časů za zrušené RZ 2, 4 a 8. Verdiktem zahraničních sportovních komisařů byly některé z nich (z našich především Trojanovi) poškozeny, ale proti rozhodnutí od „zeleného stolu“ nebylo odvolání. Ekipa našich soutěžáků odjížděla i přesto v neděli z Klatov v lepší náladě. Všechna auta měla v cíli, Vlastimil Hodaň a František Poláček vyhráli nejslabší áčkovou třídu, Jan Jakubec s Pavlem Kacerovským dojeli v N2 druzí a Jiří Trojan s Evou Trojanovou korunovali svůj debut s novým autem třetí příčkou ve třídě A7.

Okresní trojlístek

Hodaň s Poláčkem vstoupili do soutěže na klatovském prologu třetím časem. Nejmenším „áčkům“ začal diktovat tempo vítěz z Valašky Šašek s fabií, ale ne nadlouho. V sobotu ráno hned na první RZ 2 ze Zálesí do Drážova trefil pár stromů a skončil. Hodaň s Poláčkem jedoucí za ním už dostali přidělen náhradní čas. Na „trojce“ a „pětce“ sice Hodaně porazil Bernatík s fabií, ale rozhodující obrat přinesl druhý průjezd Zálesím (RZ 6). Ten Hodaňovi vyšel na jedničku, když druhému Bernatíkovi nadělil tři čtvrtě minuty. Tento čas včetně rozdílů mezi jezdci byl následně posádkám třídy A5 započítán za zrušenou RZ 2 i za později zrušenou RZ 8, což bylo opět Zálesí. Po první etapě se tak Hodaň usadil na čele s náskokem přes dvě a půl minuty. V neděli ráno odstoupil z druhého místa Bernatík a v A5 nezbyl nikdo další, kdo by Hodaně mohl ohrozit.

Na zrušení tří sobotních vložek a přidělení náhradních časů naopak výrazně prodělali manželé Trojanovi. Ti začali na zmoklém Čínově ve velkém stylu a s novým „mokrým obutím“ prolog vyhráli s rychlostním průměrem přes 102 km/hod. Na klasických šumavských tratích sobotní etapy už ale na starších ojetých pneumatikách začali ztrácet na rychlého Sýkoru s identickým Renaultem Clio R3. Zatímco Hodaň s Poláčkem na šesté vložce vydělali, Trojanovým se stala osudnou RZ 7 z Malenic do Boubské. Při pokusu o předjetí pomalejšího Vaňáče skončil Trojan mimo trať, zapadl do bahna, ztratil přes pět minut a zpátky se dostal jen díky divákům. Čas dosažený na této vložce Trojanovi přidělili i za zrušenou RZ 4, tj. první průjezd Malenicemi. Náš jezdec se okamžitě propadl v průběžném pořadí a jeho případné šance na ohrožení vedoucího Sýkory se rázem rozplynuly.

Jakubec s Kacerovským odjeli dosud nejvydařenější společný závod, rychle a bez krizových situací. Třídě N2 od startu dominoval stříbrný z Valašky Blaťák, těsný a vyrovnaný souboj sváděli na dalších místech Jakubec s Dunovským. Pořadím ve třídě zamíchala RZ 9 Nuzín – Čkyně, na níž dostal defekt vedoucí Blaťák, jenž výměnou gumy na vložce ztratil čtyři minuty. Jakubcovi začala vypadávat dvojka, ale přesto se s Dunovským přetahoval dál o vteřiny. V cíli první etapy dostal i Jakubec studenou sprchu při přidělování náhradních časů. Na trati byl jen o 2,3 vt. pomalejší než soupeř, ale ve výsledcích rozdíl činil 13,8 vt. Dohadování se o 11,5 vteřiny v nočních hodinách nemělo smysl a posádka ho raději vzdala. V neděli ráno se naši netrefili při volbě gum. Při dvou stupních nad nulou obuli měkčí směs, ale kvůli postupnému oteplování a opožděným startům museli jet tři vložky s určitou rezervou. Celou druhou etapu navíc Jakubec absolvoval prakticky bez dvojky, když se s navigátorem střídali v držení řadicí páky.

Šumava pod lupou

Konečné výsledky Mogul Šumava Rallye 2009 – třída A5: 1. Hodaň / Poláček, 2. Matys (+5:47,7), 3. Vegricht (+11:14,6), třída A7: 1. Sýkora, 2. Vaňáč (+10:53,5), 3. Trojan / Trojanová (+14:21,9), 4. Musil (+23:59,0), 5. Kulhan (+27:49,0), třída N2: 1. Dunovský, 2. Jakubec / Kacerovský (+38,8), 3. Blaťák (+5:21,9), 4. Pelech (+8:30,5), 5. Vaško (+13:04,2).

Absolutně: 27. Jakubec, 30. Hodaň, 31. Trojan.

Jaroslav Kacerovský