Další stovky na svoji dovolenou vůbec neodjedou a čeká je dlouhé a nepříjemné čekání na peníze od pojišťovny. Zajímali jsme se, jak toto riziko minimalizovat. Obrátili jsme se na Lenku Skuhravou, majitelku nově otevřené cestovní agentury Ocean v Českém Krumlově.
Jaký je vlastně rozdíl mezi cestovní kanceláří a cestovní agenturou?
Cestovní kancelář je pořadatel zájezdu, zajišťuje veškeré služby, ručí za ně a zároveň musí být ze zákona pojištěna proti úpadku. Cestovní agentura je pouze prodejcem zájezdů, které pořádají pojištěné cestovní kanceláře a cestovní smlouva se tedy sepisuje přímo pro konkrétní cestovní kancelář.
Jak klient pozná, že cestovní kancelář je pojištěná?
Ke každé pojistce je vydán certifikát o pojištění a ten si může klient vyžádat k nahlédnutí, nebo vytištění. U nás prodáváme více než stovku kanceláří o od všech máme certifikáty k dispozici. Je to první předpoklad výběru a snížení rizika.
Co se stane, pokud ukončí činnost pojištěná cestovní kancelář?
Pokud cestovní kancelář vyhlásí úpadek, tak její klienti, kteří jsou v té době v zahraničí, přicestují zpět na náklady pojišťovny. Pokud ale na zájezd vůbec neodjedou, nárokují vzniklou škodu u pojišťovny a ta jim podle dohodnutých podmínek vrátí příslušnou část peněz.
Lze této situaci předcházet?
Samozřejmě že ano. Je dobré volit prověřené cestovní kanceláře. Buď z předchozích cest, nebo na doporučení. Velkou nevýhodou je nákup přes internetové prodejce, kteří na svých nabídkách nezveřejňují pořadatele akce. Toho se většinou dozvíte až po objednání, a to může být pozdě. Naopak, pokud nakupujete přímo v cestovní agentuře, můžete dát na doporučení jejích pracovníků. Nejenže vám dají vybrat z nabídek více cestovních kanceláří, ale neocenitelnou radou jsou i zkušenosti z předchozích měsíců či týdnů. Pravidelným sledováním spokojenosti klientů, nebo i problémů při předchozích cestách vám mohou opravdu dobře poradit a výrazně snížit riziko. Většinou takovému konci cestovní kanceláře předchází menší či větší problémy, o kterých víme od ostatních agentur, nebo od klientů.
Na závěr je třeba říci, že lidé se nemají bát cestovat, ale mají věnovat zvýšenou opatrnost výběru s kým pojedou