„Desetiprocentní pokles návštěvnosti v Českém Krumlově určitě není,“ zareagovala Jitka Boháčová z Destinačního managementu na dotaz, zda neklesá zájem turistů. V tomto týdnu totiž proběhla různými médii informace o možném desetiprocentním poklesu návštěvnosti republiky zahraničními turisty, kterou zveřejnil Tomio Okamura z prezídia Asociace českých cestovních kanceláří. Sám trvá na tom, že se jedná o dlouhodobý trend a že mu jej potvrdila řada podnikatelů přímo z pražského Staroměstského náměstí, z Kutné Hory nebo i Českého Krumlova.

„Pokud zohledníme data z návštěvnosti Slavností pětilisté růže, různých festivalů nebo jiné, živé kultury, tam dochází spíše k nárůstu návštěvnosti,“ konstatovala Boháčová. Destinační management města Český Krumlov oficiálně zajišťuje už od svého vzniku v roce 2001 koordinaci, podporu a rozvoj cestovního ruchu v Českém Krumlově a okolí. Vzhledem k tomu, že vychází při průzkumu návštěvnosti města také i z údajů od místních podnikatelů, jedná se tady o zcela zjevný rozpor vyznění výsledků.

Město

„Návštěvnost města pochopitelně monitorujeme,“ konstatovala včera místostarostka Jitka Zikmundová. „Zčásti vycházíme z údajů oficiálního a evidovaného parkingu osobních aut i autobusů a tam jsme zaznamenali naopak mírný nárůst.“ Přehled podle údajů ubytovacích zařízení bude podle místostarostky znám až po patnáctém červenci. „Podle čerstvých informací kastelána Pavla Slavka návštěvnost odpovídá loňskému roku,“ připomněla Zikmundová data Státního hradu a zámku.

Částečný pokles návštěvnosti podle Destinačního managementu v určitých místech ovšem existuje. „Například u stálých expozic Městského muzea nebo Galerie, kde nedochází k tak časté obměně výstav, mírný propad je, ale ten se pohybuje řádově kolem jednoho až dvou procent,“ uvedla Boháčová.

Možný trend

„Já si myslím, že Asociace cestovních kanceláří počítá s největší pravděpodobností především své klienty, ale v současné době zaznamenává nárůst zájmu individuální cestování,“ shrnula možnou příčinu rozdílu výsledků místostarostka Zikmundová. V současnosti, tedy v době internetu, existují jednouché možnosti odkudkoliv, kdykoliv a kdekoliv zajistit jakýkoliv pobyt za velmi příznivé ceny i bez asistence jakékoliv cestovní kanceláře.

Podnikatel

Zcela opačný pohled ale přináší reakce a zkušenost podnikatelů, kteří jsou na turistech závislí. „To není pokles návštěvníků, ale tržeb. V některých komoditách až padesát procent. To máme ověřené na Pohádkovém domě,“ tvrdí podnikatel Jan Vondrouš. „Lidí je víc, ale jsou jiní, a nejen v našem případě je pokles opravdu alarmující,“ shrnul nejen své zkušenosti Vondrouš.