Le Mans ‘66Zdroj: CinemArtHowardův film si vydobyl vskutku silné postavení a v rámci sportovního žánru v kombinaci s historickým podtextem ho nikdo jen tak dolů nesundá. A neudělá to ani Le Mans ’66, přesto stojí za to zmínit, že Rivalové se v potenciálním souboji s ním musí dost zpotit - Mangold a trio scenáristů totiž natočili film, který není ani tak velkým uměleckým zážitkem jako zmínění Rivalové, ale ztvárňuje cosi, co Hollywood vždycky uměl, a je vidět, že stále umí – a to přivádět diváka do úžasu, zatajit mu dech, podrobit si jeho mysl, a zároveň oslavovat film jako takový. A to Le Mans ’66 zvládá naprosto skvěle, a k tomu přidává i originální formu vyprávění. Scénář zde totiž dává reálným postavám závodníků, velkých automobilových výrobců, manažerů a dalších osob, jakousi zpětnou vazbu před reálnou historií a podává jejich osudy velmi zábavným a divácky příjemným způsobem, který mísí jeden závod za druhým s osobními souboji jak uvnitř dvou velikánů – firem Ford a Ferrari - tak mezi hlavními aktéry Carrollem Shelbym a Kenem Milesem.

Matt Damon a Christian Bale, jenž je výtečně ztvárňují, jsou po Leonardu DiCapriovi a Bradu Pittovi v Tarantinově Tenkrát v Hollywoodu druhou nejzábavnější hereckou dvojicí, co se letos na plátnech kin objevila. Hádají se, křičí, dokonce po sobě házejí „francouzáky“, nicméně jedna věc je spojuje – láska k vozům. A to je perspektiva, kterou scénář nabízí – oslavu závodnictví a automobilismu.

Le Mans ‘66Zdroj: CinemArtRychlost, vtip a řemeslo

Scénář je historicky přesný, přesto však originální, krom pár slabších citových scén se nevěnuje banalitám, jasně a stručně odhalí konflikt mezi dvěma automobilkami, přičemž představitelé pánů Henryho Forda II. a Enza Ferrariho by zasloužili snad i jednoho společného Oscara za nejlepší převtělení do skutečných vojevůdců a průkopníků automobilů a závodnictví. Ferrari je zde podán značně záporněji nežli Ford, i když ani on si diváckou lásku zrovna snadno nezíská (snad jen ve vynikající scéně projížďky na letišti). Nicméně konflikt je jasný. A vítěz také.

Ale to tvůrcům nevadí. Naopak, trio scenáristů by oscarovou nominaci za letošní rok také zasloužilo, protože je vidět, že tvůrčí řemeslo a k tomu i dávku vlastní invence jednoznačně obsahují. Stejně tak samotný režisér, který si především na dráze vychutnává každičký záběr. Rychlost, vtip a řemeslo, které Mangold ovládá a s chutí je kombinuje, dělají z filmu neskonale milou, zábavnou, a brilantně natočenou adrenalinem, odhodláním a benzínem provoněnou tarantinovskou jízdu na kolech, která diváka chytí od začátku do konce, ani na vteřinku nepoleví, a i přes svůj historický kontext a reálné hrdiny přináší zcela mimořádnou filmařskou podívanou, která se zároveň vrací k samotné již zmíněné podstatě točení filmů: přivádět diváka z rázu všednodennosti do úžasu, a když už to jde udělat i oddechovým způsobem, u nějž není na místě příliš přemýšlet, tak se vyplatí smeknout. A když máte dva herecké lvy, kteří jsou vám nakloněni a jsou do svého filmu položeni se vším všudy, nemůže to dopadnout špatně.

Závody jsou natočeny opravdu bravurním způsobem. Kamera si smlsává na záběrech ve vozech, střih je perfektní, zvuk jakbysmet, a je milé, že Mangold, známý odpůrce CGI, si svůj stadion skutečně „nacpal“ reálným komparzem, a hlavně reálnými vozy, za což si vyslouží za všech okolností další poklonu. A moc mile potěší i soundtrack, jenž je krom výběru dobových songů, čistým zážitkem skladeb z původního pera skladatelů Marca Beltramiho a Bucka Sanderse (hlavní melodie je úžasná).

Joaquin Phoenix jako Joker.
RECENZE: Joker je strhující dílo. Dolů ho tlačí jen spojitost s Batmanem

Ještě více nápadů!

Zamrzí jen pár kazů. Jak jsem již napsal, Le Mans ’66 má tak skvěle napsaný scénář, že film prostě funguje po celou dobu stopáže 152 minut, a i kdyby šlo jen o milou zábavnou „čekačku“ na Velké finále, nemůžeme vznést proti žádné velké námitky. Sem tam sice přeskočí nějaká ta banální scéna (zejména pak v osobních rovinách hrdinů), což je však posléze vykoupeno závoděním. Některé dialogy a činy hrdinů by mohly být napsány rafinovaněji – především pak více po tarantinovsku. Jaká škoda, že se tvůrci zvolené formy vyprávění pořád ještě lehce báli, a nesešlápli plyn hezky pěkně až na podlahu. Le Mans ’66, respektive trefnější název Ford v Ferrari, by se totiž takto dal vyšperkovat k dokonalosti sahající na sto čistě filmařských procent.

Finální tvůrčí zvrat na závodě Le Mans působí i přes svou historickou faktičnost původně, a tvůrci vlastních nápadů s autorským vyprávěním historie se rozhodně mohli rozjet ještě více. Ale i tak je Le Mans ’66 pořád vynikajícím filmem, který do záplavy nudných a nechytavých životopisů přináší konečně vlastní iniciativu a poctivou filmařinu. Vynikající zábava. Jeden z filmů roku. A když filmař pochopí, proč se vůbec filmy točí, náleží mu za to pět procent navíc. Zopakuji to znovu: Tohle Hollywood pořád umí!

Film Le Mans ’66 je v českokrumlovském kině promítán od 14. 11.

Le Mans ’66, USA/152 min, drama/životopisný/sportovní
Režie: James Mangold; Hrají: Matt Damon, Christian Bale, Jon Bernthal, Tracy Letts atd…