Předně je to Scorseseho neutichající nadšení věčného dítěte, jímž i po osmdesátce stále překypuje, jak napoví již úvodní obraz indiánů poletujících ve víru tryskající ropy. Se zjevením božského nápadu je záhy jasno: THIS IS CINEMA! A není to jen způsob vyprávění, nýbrž i vědomí osobního nasazení, s jakým Scorsese k látce přistoupil, co zde rozhoduje. Jako by si ostřílený bard na sklonku kariéry řekl, že je načase naplnit poslání filmaře a přinést šokující zprávu o stavu světa. Nutno uznat, že jde o poslání hodné obdivu. Scorsese totiž vytvořil živý pomník vražděným Osedžům, na něž společnost dávno zapomněla. Navzdory úmorné délce ho natočil bez vleklých frází a patosu. Naopak nadhledem i černočerným humorem se Zabijáci rozkvetlého měsíce mohou vřele pyšnit. Navíc vedle sebe stojí dvě skutečné hvězdy stříbrného plátna, DiCaprio (Letec, Vlk z Wall Street) a De Niro (Taxikář, Zuřící býk), což je kombinace snů.
DiCapriův (anti)hrdina je ukázkovým primitivem. Rádoby tragikomická figurka na poli zločinu jen díky svému představiteli nesklouzla k sebeparodii. Zato De Nirův všem přející „strýček“ skrývá za maskou dobráka nevyřčenou hrůzu. S respektem vůči oběma neselhávajícím miláčkům publika je třeba předeslat, že jsou tentokrát herecky mírně zastíněni objevem roku – úchvatnou Lily Gladstone, jejíž charisma se potkává s přirozeným tajemstvím tváře.
První část je více ustavující a dosti se táhne. Skrze DiCapriovu postavu vplouváme do světa zbohatlých indiánů a vedle nich nestydatě závidějících bělochů, kteří si krvelačně mnou ruce nad vidinou dědictví. Podezřelá úmrtí původních obyvatel zatím málokdo bere v potaz, ale v druhé půli se film láme a žánrově se mění v nelítostné drama střižené detektivním pátráním i soudní přehlídkou. Rekapitulaci reálného případu pak zastoupí půvabné stand-up okénko, jemuž nasadí korunu samotný režisér. A přestože spravedlnost v tomto případě učinila zločinu zadost, se shrnujícím závěrem vyvstává otázka, jak moc se umíme s odstupem času vyrovnat s tíživým odkazem vlastní historie.
Těžko uvěřit, že by snímek měl býti závěrečným loučením Martina Scorseseho. Pár projektů z rukávu i přes přibývající věk ještě určitě vytáhne. Bylo-li však jeho cílem stvořit mistrovskou závěť americkému lidu, pak jsou jí právě Zabijáci rozkvetlého měsíce.
V kinech od 19.10. 2023