Od ledna 2014 začne platit nová zákonná úprava, která uvalí takzvanou ekologickou daň i na auta, která vyhovují normě Euro 3. Zpoplatněny tak budou i relativně mladé automobily, neboť takové vozy se vyráběly zhruba do roku 2007.

Zákon, který dal ekologické dani vzniknout, platí od roku 2009 a v současnosti ukládá zaplatit z vozů s emisní normou Euro 0, 1 a 2.

Již od zavedení daně se občané snaží jejímu placení všemožně vyhnout a výjimkou nejsou ani nejrůznější machinace s přepisem vozidel.

„Nejčastěji se setkáváme s tím, že lidé vozidla přepisují na invalidní občany, kteří jsou od daně osvobozeni. Při dalším přepisu se daň již neplatí. My s tím nic nemůžeme dělat, ten zákon je tak nastaven. Popravdě řečeno se ani moc nedivím těm, kteří se chtějí poplatku vyhnout,“ potvrdil Deníku vedoucí odboru vnitřních věcí v Třeboni Josef Roubíček.

Někteří držitelé průkazu ZTP si z přepisování vozidel dokonce udělali výhodný obchod a své služby nepokrytě nabízejí na internetu.

To je i případ invalidního důchodce z Jindřichova Hradce, který chce z pochopitelných důvodů zůstat v anonymitě.

„Za to, že na sebe nechám auto napsat si beru tisíc korun. Za pár dní ho pak odhlásím a nový majitel si ho může přepsat, aniž by platil něco navíc,“ přiznává invalida, který si takto přijde každý měsíc na celkem slušnou sumu.

Dá se předpokládat, že tím, jak se zvětší okruh vozů, které budou ekologickou daní zatíženy, rozroste se i černý trh s přepisy.

Politici si od zpřísnění emisních poplatků slibují zejména menší zátěž pro životní prostředí a také omlazení vozového parku.

Česká republika totiž v průměrném stáří vozů citelně zaostává za zbytkem Evropské unie. Auta, která u nás jezdí jsou v průměru o více než pět let starší než v jiných zemích Evropy.

Zatím se však nezdá, že by to ekologická daň pomohla nějak výrazně změnit. Místo aby se vozový park omlazoval, jsou automobily v naší zemi rok od roku starší. Průměrný obyvatel České republiky jezdí s téměř čtrnáct let starým autem.

„Ona je totiž diskutabilní právě ekologičnost oné daně. Je to spíše takový bič na chudé. Prostě, kdo nemá na nový vůz, musí platit. Zajímavé je, že poplatek se platí pouze z osobních automobilů a nikoliv z nákladních, které znečišťují ovzduší daleko více,“ podotkl třeboňský úředník Josef Roubíček.