Stavební práce na rekonstrukci historické výpravní budovy v jihočeské metropoli začaly již v červnu. V pátek se uskutečnilo slavnostní zahájení této rozsáhlé stavby. Celková rekonstrukce památkově chráněného objektu vyjde zhruba na 700 milionů korun. Realizuje ji Společnost Metrostav – EDIKT – AVERS. Hotovo bude do konce roku 2022.

„České Budějovice jsou dalším městem, kde se lidé dočkají rekonstruované nádražní budovy. Opravou nebo rekonstrukcí aktuálně prochází 63 výpravních budov. Jenom v letošním roce se podaří otevřít zrekonstruované budovy nebo nová nástupiště například v Přerově, v Letohradu, Štemberku, Chebu nebo v Lysé nad Labem. Na obnovu výpravních budov jsme jenom v loni vynaložili přes 1,5 miliardy korun,“ řekl ministr dopravy Karel Havlíček. „A v rozsáhlých investicích budeme pokračovat i nadále. Do železnic půjde letos rekordních 52 miliard, které využijeme k výstavbě nových tratí, lepšímu zabezpečení těch stávajících a k investicím do zázemí pro cestující,“ doplnil ministr.

Cílem rozsáhlé modernizace budovy z roku 1908 je především zvýšení komfortu pro cestující i veřejnost, zlepšení podmínek pro zaměstnance provozovatele dráhy, optimalizace prostor určených k zajištění přepravních služeb, lepší komerční využití ostatních ploch a v neposlední řadě úspora energie. „Ve spolupráci s Národním památkovým ústavem chceme této budově vrátit lesk, který měla po svém dokončení před více než 110 lety, a zároveň zajistit cestujícím, návštěvníkům nádraží i zaměstnancům důstojné prostředí odpovídající 21. století,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Nádraží v Českých Budějovicích.
Píseň K Budějicům cesta už vlaky nevítá. Lokální nádražní znělky nahradil gong

„Rekonstruovaný objekt je jednou z nejvýznamnějších budov v našem krajském městě, a proto je pro nás srdeční záležitostí. Jsme si vědomi komplikovanosti projektu i koronavirového stínu, který se nad námi v současnosti vznáší, přesto napřeme veškeré úsilí, aby realizace byla dokončena v řádném termínu a co nejméně omezila provoz na českobudějovickém nádraží“, uvedl za sdružení zhotovitelů Ing. Martin Stašek, ředitel oblastního zastoupení Metrostavu.

Stavební práce se zaměří nejen na hlavní budovu, ale i na navazující přízemní křídla pod 1. nástupištěm na severní a jižní straně budovy. Zahrnou rekonstrukci obvodového pláště, oken a dveří, střechy, interiérů a technického zázemí, oživí se rovněž stávající nevyužité prostory. Současně s rekonstrukcí výpravní budovy se předpokládá revitalizace přilehlých venkovních prostranství, kde vzniknou nová parkovací stání pro imobilní občany. Na severní ploše bude vytvořena klidová zóna.

Českobudějovické vlakové nádraží čeká rekonstrukce.
OBRAZEM: Vlakové nádraží v Českých Budějovicích projde proměnou

Využití opravené budovy bude multifunkční, vzniknou zde prostory pro zajištění provozuschopnosti dráhy, pro cestující veřejnost, pro obchody a služby, chybět nebudou ani nové kanceláře. V centrální části budovy se postaví nový výtah, který spojí podchod s 1. nástupištěm, další výtahy vzniknou v severní i jižní věži. Budova dostane také nový orientační a informační systém pro cestující.

Součástí rekonstrukce bude také stavba pasáže propojující severní věž s hlavní odbavovací halou, tedy pomyslné spojení s Lannovou třídou, tj. hlavní spojnicí mezi nádražím a centrem Českých Budějovic. Tím se odlehčí nápor cestujících směřujících na chodník před budovou podél frekventované Nádražní ulice a zvýší se tím i jejich bezpečnost.