Firmu, která by připravila projekt na rekonstrukci tratě mezi Nemanicemi a Ševětínem, začala hledat Správa železnic (SŽ). Podle tiskové mluvčí SŽ Nely Friebové se jedná o poslední úsek budoucího IV. železničního koridoru. Ten povede od Prahy směrem na jih a například dobu cesty mezi hlavním městem republiky a Českými Budějovicemi má stlačit výrazně pod dvě hodiny.

Po kompletním dokončení úprav má klasická expresní souprava uvedený úsek urazit za jednu hodinu a čtyřicet minut, souprava s naklápěcími skříněmi to má zvládnout dokonce za jednu hodinu a třiadvacet minut. Právě kvůli vyšším provozním rychlostem je ale potřeba zpevnit a vylepšit, případně i napřímit, železniční cestu.

Proto se například v úseku Nemanice – Ševětín trať zcela změní. Vzniknou i dva tunely – Hosínský dlouhý 3120 metrů a Chotýčanský, který se díky rekordní délce 4810 metrů stane po svém dobudování nejdelším na české železniční síti.

Předpokládaná cena projektu pro stavební povolení činí 437,7 milionu korun. „Termín pro podávání nabídek je 7. května,“ doplnila Nela Friebová. Celkové náklady na investici se odhadují mezi 11 až 15 miliardami korun, stavět se má začít v roce 2023.

Cílem stavby je zdvoukolejnění celého úseku a zvýšení rychlosti na 160 km/h. Pro dosažení požadovaných parametrů bude trať vedena v celé délce po přeložce. Vlaky proto mají přestat obsluhovat stanice Hluboká nad Vltavou-Zámostí a Chotýčany, stejně jako zastávky Hrdějovice a Hosín.

Ilustrační foto
Nezaměstnanost na Budějovicku zatím koronavir ovlivnil jen málo

Délka modernizovaného úseku bude 16,6 km, celkovou přestavbou projde rovněž stanice Ševětín, za níž se novostavba trati napojí na stávající trasu. Cestující zde budou moc využít dvě nová nástupiště s bezbariérovým přístupem podchodem. Stávající přejezd ve stanici se zruší a nahradí mimoúrovňovým křížením.

Pro obyvatele Dobřejovic, vesnice, která patří pod Hosín, je ale stavba nové tratě předmětem velkých obav ze zhoršení životního prostředí. Nově se má trať přiblížit až na 400 m k některým stavením a povede také po vysokém náspu volnou krajinou, dosud byla v podstatě skryta v lese.

Správa železnic sice počítá s protihlukovými stěnami a dalšími opatřeními. Ale přesto v nedávné anketě u příležitosti eurovoleb 74 hlasujících odmítlo variantu předloženou Správou železnic, 40 obyvatel s ní souhlasilo. Podle starosty Jana Řičánka ještě Hosínští nevzdávají úsilí o odsunutí koridoru dál od Dobřejovic. Případně nevylučují snahu dosáhnout úprav projektu ještě při chystaném řízení pro stavební povolení.

Na jihu Čech plánuje SŽ i rekonstrukci nádraží v Českých Budějovicích. Už se vybírá firma, která ji provede. Náklady se odhadují na více než půl miliardy korun. Nádraží se má celé proměnit, otevřít například nový vstup směrem k Lannově třídě. Počítá se i s tím, že by mohla u nádraží vyrůst věž pro parkování kol. Pokud nenastanou komplikace ve výběrovém řízení, mají opravy začít v prvním pololetí roku 2020 a skončit v prosinci 2022.

Stavební práce budou probíhat na celé výpravní budově včetně navazujících přízemních křídel pod 1. nástupištěm. Zrekonstruují se fasáda a střecha, vymění okna i dveře a promění se také interiér budovy. V něm vznikne modernizované zázemí pro cestující. Oživí se také stávající nevyužité prostory. Doplní se například o malou obchodní pasáž.

Jihočechy cestující po železnici zajímá i modernizace tratě na pomezí jižních a středních Čech. Tam byla například letos v únoru dokončena prorážka tunelu Deboreč. Tunel dlouhý 660 metrů, který je důležitou součástí modernizace trati Sudoměřice u Tábora – Votice, v budoucnu přispěje ke zkrácení jízdních dob vlaků.