Pod lešením obnovuje sousoší Roman Bryxi, umělecký štukatér z Prahy, který před šestnácti lety spolupracoval na díle. „Pan Nálepa je autorem, je to šestnáct let, co jsme na tom pracovali. Sousoší je ze sklolaminátu, to je materiál, ze kterého se dělají lodě. My jsme vytvořili model, který byl z polystyrenu, ten se zaformoval, a v továrně ve Vlašimi, kde se vyrábí lodě, nám to vystříkali ze sklolaminátu. Udělali jsme na to závěrečné patiny, aby to vypadalo jako bronzové,“ vzpomínal na výrobu umělecký štukatér, který jezdí do Třeboně často a tak sousoší s postupem času sledoval. „Před sedmi lety jsem se ohlásil na radnici, že jsem na díle spolupracoval s panem Nálepou a nabízel jsem rekonstrukci. Nikdo se mi dlouho neozval. Až když město hledalo někoho ze spoluautorů díla, tak se přes dceru pana Nálepy, dostali na mě,“ vysvětlil Roman Bryxi, jak se k úpravám dostal.

V Třeboni na ostrůvku kruhového objezdu pracuje štukatér od pondělí. „Už jsme to začali brousit, očisťovat od zbytků patiny. Ta je tak špatná, že stačí přejet rukou a máte ruce od toho, jakoby to byl rez. Povrch musíme hodně zdrsnit a očistit, aby se nám to neloupalo, až tam dáme nové vrstvy pryskyřice. Hlavně na hřbetech kaprů byly praskliny a na rožmberských růžích trhliny, kterými dovnitř zatékalo. Uvnitř ryb byl kýbl vody, když jsem se byl vloni v létě na to podívat,“ přiblížil umělecký štukatér, jak se sousoší poničilo.

U Člunku havaroval nákladní automobil. Převrátil se do příkopu.
Nehoda nákladního auta zavřela u Člunku hlavní tah na Kunžak

S obnovou mu pomáhá kamarád. „Nebojí se žádné práce. Přijeli jsme z Prahy a jsme tu ubytovaní v penzionu. Pracovat budeme i o víkendu,“ nastínil. Ve středu celý den kapry brousil. „Mám s sebou dnes lepidlo, nejhorší místa budu tmelit. Kolega bude brousit. Barvy máme na další dny připravené, začneme natírat konstrukci a s nátěrem kaprů bychom mohli začít v pátek,“ odhadl Roman Bryxi. Pozor musí dávat před deštěm. Na sousoší nesmí pršet, až bude dvojice nanášet pryskyřici. Materiál tvrdne 24 hodin. „Jak tam nateče voda, tak to budeme muset znova brousit a natírat,“ zamýšlel se nad možnými komplikacemi.

Umělecký štukatér pracoval s Josefem Nálepou například na sochách Převalského koně a hříběte pro pražskou ZOO,  Sousoší – Fontány Svaté Marie, Terezy a Elizabet v Mnichově, až po pomník fotbalové legendy Josefa Masopusta, instalovaný v Praze na Julisce před branami stadionu v květnu 2012. „Za tu dobu, co jsme spolu pracovali, jsem nebyl podepsaný na žádné plastice. Ale ke sklonku života byl pan Nálepa tak vřelý, že řekl, že jsem Josefa Masopusta dělal s ním, takže na Masopustovi je také moje jméno. Zde u třeboňského kapra žádné jméno není, ale každý ví, kdo je autorem,“ poznamenal Roman Bryxi.

Autor sousoší:
Za svůj život vytvořil Josef Nálepa okolo 150 sochařských portrétů významných osobností českého kulturního a společenského života. Byly to například busty Vlastimila Brodského, Radovana Lukavského či Karla Gotta. V Třeboni zanechal svou stopu nejen v podobě sousoší kaprů, ale i vílu Pergolínu nebo sochu Jakuba Krčína v Krčínově domě.