„Rádi bychom se se všemi novinkami důkladněji seznámili. Třeba nové pravidlo, jak se řadit do jízdních pruhů, když je potřeba udělat prostor sanitce nebo hasičům,“ vybírá důchodce Pavel Hons᠆nejman z nedávných změn.

Že organizátoři s výběrem tématu uhodili hřebíček na hlavičku, dokazuje zájem posluchačů. „Navýšili jsme původní kapacitu přednášky na 35 míst a není vyloučeno, že budeme pro velký zájem besedu opakovat, zvažujeme i nabídku uspořádat pro zájemce praktickou výuku jízd zručnosti,“ naznačuje za pořádající Klub Aktiv Jana Hartvichová.

Podle Danuše Kresslové, další z účastnic besedy, je podobná akce velmi přínosná.

„Profesionálové mají pra᠆videlná školení. My důchodci, ač autem jezdíme, jsme odkázáni jen na to, co se dozvíme ze zpráv,“ poukazuje na nedostatek. Sama dříve řidiče profesionálně školila. „Dobře vím od svých přátel, co důchodců o změnách v dopravě vůbec neví, neznají no᠆vé značky, nevědí třeba, jak se zachovat na kruhovém objezdu s více pruhy,“ vybírá.

Kvůli lepší orientaci na kruhových objezdech přišel například na besedu Radim Kotěra: „Zvlášť z vnitřních pruhů se špatně vyjíždí. Nechci se dopustit nějakého přestupku, někoho poškodit nebo zranit,“ vysvětluje.

A i ostatní sypou z rukávu nepříjemnosti v dopravě. „Dneska je aut na silnicích trojnásobek než před deseti lety. A to nemluvím o parkování, běžně se stává, že v některých ulicích se protijedoucí auta kvůli těm zaparkovaným nevyhnou,“ všímá si Pavel Honsnejman.

A odborníci přidali i další aspekt, kvůli kterému mohou zbytečně vznikat nebezpečné situace. „Senioři nejsou začátečníky, jezdí s rozmyslem, ale občas už hůř odhadují provoz, pomalejší jízdou zvlášť v neznámém prostředí přispívají k agresivnímu chování ostatních řidičů,“ poukazuje lektor Bohumír Červený. Souhlasí s ním i vedoucí odboru dopravy budějovického magistrátu Jaroslav Mráz. „Starší řidiči při dnešním provozu nemusí stihnout sledovat všechno ve vyšších rychlostech, proto jezdí opatrněji a mladí dravci mají dojem, že překážejí a zmatkují,“ líčí.