Málem osudné se stalo řidiči jeepu rozhodnutí, že si v pondělí zhruba v 17.40 hodin zkrátí cestu na druhou stranu lipenského jezera přes led.

Se svým terénním BMW vjel na zamrzlou plochu u frymburského přívozu a když led držel, pokračoval v jízdě. Jenomže zhruba po 30 metrech led začal praskat.

„Podnikatel v autě cítil, že led povoluje, tak z auta včas vyskočil. Auto se nepotopilo naráz, takže jeho majitel stihnul ještě stáhnout okénka a vyndat si z vozu věci,“ líčil včera Antonín Labaj, velitel jednotky frymburských dobrovolných hasičů, kteří pro potápěče profesionálních hasičů zajišťovali osvětlení, bezpečnostní jištění potápěčů nad ledem i pod ledem a vybavení jako háky, lana a žebříky.

Úprk se nekonal

„Není pravda, že řidič vozu z místa utekl. Jenom se odešel domů převléci, protože si zmáčel kalhoty. Vzápětí se vrátil a byl s námi po celou dobu, kdy hasiči tahali auto ven z jezera,“ uvedl frymburský velitel na pravou míru včerejší fámy.

Řidič tedy naštěstí vyvázl bez újmy na zdraví a druhým velkým štěstím bylo, že s sebou neměl žádného spolujezdce. „Bylo to hazardování se životem vzhledem k oblevě v uplynulých dnech. Led není všude stejně silný,“ poznamenal Antonín Labaj.

„Na místo vyjeli kluci z potápěčských skupin v Českém Krumlově a Českých Budějovicích. Aby mohli vůz vytáhnout, museli v ledu pilou vyřezat čtyři metry širokou cestu od břehu až k místu, kde auto zmizelo pod vodou,“ popisoval velitel Požární stanice v Českém Krumlově Jaromír Maurer. „Auto se nacházelo v hloubce zhruba 3,5 metru. Voda měla dva stupně Celsia,“ doplnil.

Hasiči utopené auto nakonec vytáhli lesním traktorem, protože jeřáb neměl u přívozu dostatek potřebného místa. „Je tam nerovné dno, auto se občas zaseklo, takže popruhy několikrát praskly. Únik nebezpečných látek z vozidla jsme nezaznamenali a dnes to tam ještě zkontrolujeme,“ ujistil Antonín Labaj.

Traktor dal zabrat

Hasiči netahali ze zamrzlého Lipna utopené vozidlo poprvé. „Už jsem toho v minulosti měli víc. Ale největší akcí bylo před roky vytahování traktoru u Horní Plané,“ vzpomínal ředitel Hasičského záchranného sboru v Českém Krumlově Pavel Vejvara. „To byla ale složitá operace. Traktor byl až 200 metrů od břehu, bylo minus 18 °C a hasiči se k traktoru museli prořezat ze směru od Bližší Lhoty. Hrozně to zamrzalo a traktor měl navíc za sebou zapřažený vozík na naftu.“