„V současné podobě bez transformace je Česká pošta neudržitelná a řítí se ke krachu, musíme zasáhnout,“ říká premiér Petr Fiala. Privatizaci ale odmítá. „Českou poštu potřebujeme, služby, které dělá pro stát, jsou důležité a nejsou nahraditelné,“ míní předseda české vlády. 

Podle Petra Fialy je situace kritická a řeší se pozdě. Problémy s Českou poštou se podle něj měly zabývat už předchozí vlády. „Transformace měla být provedena už dávno, předchozí vlády to věděly, ale neměly odvahu to udělat. Problémy se hromadily řadu let,“ tvrdí. Příčiny finančních ztrát se podle Fialy nacházejí v tom, že pošta nedokázala reagovat na postupující digitalizaci ve společnosti nebo další trendy, jako je úbytek posílání listovních zásilek a vznik konkurenčních komerčních zásilkových společností. 

Český premiér Petr Fiala.
Proč politikům platy rostly a na důchody se sáhlo? Fiala: Jde o jiný mechanismus

Část příčin vidí premiér i v dosavadním přístupu státu ke službám pošty. „K potřebným změnám patří i to, že stát jasně definuje, co od České pošty očekává. A jasně stanoví, kolik takové služby stojí a stát je odpovídajícím způsobem zaplatí. Ten problém, ty příčiny, které v České poště jsou a které se dlouho hromadily, jsou takové, že stát požaduje určité služby, ale nemá je přesně specifikované a dostatečně financované,“ vysvětluje. 

V současné době je praxe taková, že stát si od svého vlastního podniku objednává služby, ale neplatí za ně, nebo za ně platí pozdě. Pošta si tak půjčuje na svůj provoz u komerčních bank za vysoký úrok.

Záznam 26. debaty Deníku s premiérem Petrem Fialou: 

Zdroj: Deník


Transformace České pošty má být hotová do dvou let, náklady se zatím odhadují ve výši osmi miliard korun. Podle Fialy je to do dvou let možné. „Je šance dostat poštu do kondice tak, aby poskytovala služby, které občané od ní očekávají,“ míní. V roce 2025 má podnik provozovat síť poboček, jež budou poskytovat základní služby, které definuje stát, a finanční služby.

Nově vzniklá akciová společnost pak bude mít na starosti logistické a balíkové služby. Změny si vyžádají zrušení až 300 poboček.