Čekárna i toalety pro cestující a nástupiště plné elektronických informačních tabulí. I tak by nejdéle do pěti let mohlo vypadat autobusové nádraží v Kaplici.
Nákladnou proměnu nádraží neplánuje město, ale společnost ČSAD Autobusy České Budějovice, která toto prostranství coby majoritní dopravce na Kaplicku využívá nejvíce. Prodej pozemků pod nádražím o celkové rozloze více než pět tisíc metrů čtverečních včetně dvou budov za cenu 998 tisíc nedávno posvětili kapličtí zastupitelé.
„Zmíněné pozemky jsme nabídli k prodeji za odhadní cenu. Přihlásil se jen jediný zájemce, který měl toto prostranství dosud v pronájmu,“ uvedl starosta Kaplice Ferdinand Jiskra. Doplnil, že prodej pozemků město podmínilo právě investicemi do modernizace tohoto prostranství.
Jak Deníku potvrdil generální ředitel dopravní společnosti Jiří Polák, přípravy na stavební úpravy zanedbaného dopravního uzlu jsou již v plném proudu. „Zatím si spíše vyjasňujeme, co vše by dané území sneslo, konkrétní projekt necháme vypracovat až později,“ uvedl.
Prioritou bude nejen komfortnější zázemí pro cestující, ale také pro řidiče. „Současný stav nádraží už neodpovídá dnešním potřebám. Kromě vylepšení zázemí pro naše zaměstnance chceme vybudovat i čekárnu pro cestující, která nyní chybí, včetně sociálního zázemí. Sice to není ze zákona naše povinnost, ale jakási vizitka společnosti ano,“ sdělil Jiří Polák.
Změn dozná rovněž samotná plocha nádraží. Ubude zřejmě jednotlivých nástupních míst, naopak přibudou parkovací stání pro autobusy.
„Na nástupiště chceme umístit elektronické tabule s časy odjezdů, podobné těm, které lidé znají například z Českých Budějovic. Rozšířením parkovacích ploch se pak chceme vypořádat se současným nepříznivým stavem, kdy autobusy parkujeme na silnici podél uhelných skladů,“ naznačil Jiří Polák.
Zbude–li místo, pak by na autobusovém nádraží mohla vzniknout i čerpací stanice pohonných hmot, myčka nebo dílny. „V rámci úsporných opatření obdobně postupujeme i v dalších jihočeských městech, kde máme autobusová nádraží,“ uvedl Polák.
Rychlost, s jakou se autobusové nádraží v Kaplici bude měnit v moderní dopravní terminál, nelze v současné době přesně odhadnout. „Záležet bude i na tom, zda se nám na tento projekt podaří získat dotaci,“ dodal Jiří Polák.
Podle oslovených cestujících je modernizace nádraží více než potřebná. „Chybí hlavně čekárna, také systém informování cestujících o odjezdech autobusů by měl být přehlednější,“ zmínil devatenáctiletý David Jirků z Loučovic, který v Kaplici studuje.