OBRAZ šíří od října sociálními sítěmi video parodující reklama na Vodňanské kuře, ve které si zahrál i Jaromír Jágr a Andrej Babiš. Minutu a půl dlouhá sekvence popisuje příběh kuřete po natáčení původního spotu, viděli ji již tisíce lidí a sdílí ji dál.

Zdroj: Se svolením spolku OBRAZ - Obránci zvířat

Obránci zvířat, kteří parodii zveřejnili, chtějí kampaní Rychlokuřata dosáhnout toho, aby se potravinářské firmy a obchodní řetězce zavázaly, že ukončí prodej rychle rostoucích plemen kuřat. Od spuštění kampaně už se k iniciativě přihlásila řada místních i mezinárodních firem – například společnosti Unilever, FRoSTA, IKEA, Jednota České Budějovice, Marks and Spencer, Compass Group, Aramark, Subway a Bageterie Boulevard. Většina známých supermarketů ale otálí.

Kuře, které si v reklamě přeje zahrát si s Jardou Jágrem na křídle, se v nově zveřejněném videu belhá opřené o hokejku, protože jeho kosti nezvládají unést váhu stehenních svalů. Z natáčení reklamy se vrací v přepravní kleci zpět do vykrmovací haly, kde leží další kuřata převrácená na zádech a nemohou se zvednout.

Kuřata trpí

Jak přiblížil vedoucí kampaně Rychlokuřata Radim Trojan, reklamy vždy ukazují zdravá a šťastná žlutá kuřátka. „O to děsivější může pro veřejnost být realita, která vypadá jinak. Rychle rostoucí plemena kuřat jsou přešlechtěná tak, že se kostra jejich těl bortí pod náporem tíhy svalů. Zlomeniny a další pohybové problémy pak způsobí třeba to, že kuřata umírají hladem nebo žízní, protože nezvládnou dojít k potravě. Často tak před smrtí trpí i dlouhé hodiny,“ uvedl.

Na videu natočeném s využitím loutek a animace hlavního hrdinu mluví spotu stejně jako v původní reklamě herec Kryštof Hádek. Ten byl šokován, když viděl záběry z českých velkochovů. „Změnil se mi pohled na to, jak jsou u nás kuřata chována. Zároveň ale věřím, že pokud každý z nás přispěje k iniciativě Obránců zvířat, podaří se vše změnit k lepšímu,“ řekl herec známý z filmu Bobule.

Apelují na podniky a jejich odpovědnost

Zveřejněné video je součástí kampaně Rychlokuřata, která je zaměřena zejména na supermarkety, potravinářské firmy a restaurace. Jejím cílem je, aby tyto podniky vyřadily rychle rostoucí plemena kuřat ze své nabídky. Úspěch kampaň zaznamenává u menších lokálních firem jako například Konzum Ústí nad Orlicí, či Jednota České Budějovice se svými markety Trefa a Terno, i u celosvětových gigantů.

Zdrcující záběry z chovů z celé ČR zveřejnil tento týden spolek Zvířata nejíme.
Součástí projektu Nevinné oběti jsou i zvířata z jihu Čech. Podívejte se

Jednota spotřební družstvo České Budějovice je podle ředitele marketingu a rozvoje Pavla Primuse firma s tradicí od roku 1908. "Cítíme odpovědnost vůči regionu, ve kterém žijeme a podnikáme. Záleží nám na okolí, životním prostředí a zdraví našich spotřebitelů. Jsme přesvědčeni, že welfare kuřat zapadá do konceptu naší strategie a filozofie," osvětlil důvody zapojení Primus.

Například IKEA používá od minulého roku kuřecí maso z udržitelných zdrojů. „Náš závazek k udržitelnějšímu zemědělství a lepším životním podmínkám zvířat vychází z vize IKEA - vytvářet lepší každodenní život a mít pozitivní vliv na lidi a planetu. Standardy programu IKEA Food Better zahrnují mimo jiné více prostoru pro jedno kuře, zajištění prostředí, které ptákům umožní přirozené chování, nebo odpovědné používání antibiotik,“ sdělila manažerka pro udržitelnost IKEA na českém, slovenském a maďarském trhu Barbora Geršlová.

Premiéra dokumentu Svědectví: Pravda, která měla zůstat skryta v jižních Čechách se konala v kině Kotva. Dvouhodinový snímek s brutálními záběry z velkochovů zvířat zhlédlo v Budějovicích asi šest desítek lidí.
Zvířecí utrpení, krev a bolest. Brutální záběry Svědectví viděli i Budějčáci

Kromě IKEY vyřadí rychlokuřata z nabídky i další mezinárodní firmy - Marks and Spencer, Unilever, Compass Group, Aramark, Subway a FRoSTA. Kampaň nyní míří především na velké obchodní řetězce působící v Česku.

Přidávají se další řetězce

V závěru října přidala svůj závazek, že ukončí prodej výrobků obsahující maso z rychle rostoucích plemen kuřat, i Bageterie Boulevard. Jedná se o druhý fastfoodový řetězec, který vydal prohlášení, že přestane prodávat výrobky tohoto druhu na svých více než padesáti pobočkách. Již dříve svůj úmysl ohlásil mezinárodní sendvičový řetězec Subway. Obě zmíněné společnosti mají v plánu přistoupit na dodržování mezinárodního standardu European Chicken Commitment do roku 2026.

UPOZORŇUJÍ. Na Vánoce lidé zabijí tisíce ryb.
Uspořádali Tichou uličku za mrtvé ryby

Výjimečný chuťový zážitek, který nabízí zákazníkům Bageterie Boulevard podle manažerky marketingu Martiny Hájkové, není jediné, na čem záleží. „Životní podmínky a dobré zacházení se zvířaty je pro naši společnost důležitou hodnotou. I proto jsme se rozhodli pro připojení k European Chicken Commitment, který garantuje vyšší welfare standardy chovu kuřat v našich dodavatelských řetězcích,“ komentovala.

Odpovědnost za životy stovek milionů českých kuřat podle Trojana z OBRAZu leží v rukou obchodních řetězců. „Ty mají skutečnou moc a sílu rozhodnout, jaké podmínky budou vyžadovat od dodavatelů. České řetězce jsou navzdory aktuálním krizím ve skvělé ekonomické kondici, a je proto na čase, aby přijaly společenskou odpovědnost a zavázaly se chov kuřat posunout k novému evropskému standardu,“ uzavřel vedoucí kampaně.

Zdroj: archiv OBRAZ

Možnost napsat obchodním řetězcům i dalším firmám názor na prodej rychlokuřat je na webu www.rychlokurata.cz. Od spuštění kampaně se na webu za rychlokuřata postavilo už dvacet tisíc lidí.

OBRAZ - Obránci zvířat je nezisková organizace, jejíž vizí je společnost vnímající zvířata jako živé bytosti s vlastními zájmy, nikoliv jako prostředky k lidskému užitku. Usiluje o změny, které jsou v podmínkách současného světa dosažitelné a pozitivně ovlivní co největší počet životů. Do svých kampaní zapojuje širokou veřejnost. Tímto přístupem již dosáhla dvou výrazných legislativních úspěchů - zákazu kožešinových farem a klecových chovů slepic v ČR.