Jedna cesta úzká tak, že senaní sotva vyhnou dva osobáky, po druhé jezdí celý den oběma směry kamiony na dřevo, které když se potkají, musí složitě couvat. Anebo zajížďka přes Horní Stropnici. Tak vypadají trasy, z nichž si musí vybrat ti, co jedou do Pohorské Vsi a do Černého Údolí, i ti, kteří se vydají do Žofínského pralesa, protože v Benešově nad Černou je zavřený most.

Navíc ti, kdo do Pohorské Vsi a Černého údolí chtějí jet z Kaplice po obvyklé trase přes Benešov nad Černou, se o uzavírce dozvědí až na náměstí v Benešově. „Klienti nadávají, dojedou do Benešova a tam najednou most pryč," upozornil Jaroslav Michal, hoteliér z Černého Údolí, na chybějící značení. „Musí to objíždět přes Kotěhůlky, tedy přes Kuří. Teď mi vezli obkladačky a řidič říkal, že kdyby byl sníh, byl by namydlený."

Podobný problém budou řešit i ti, kteří se v nevědomosti vydají z Pohorské Vsi do Benešova nad Černou podle značení, protože v Pohorské Vsi nenajdou na uzavírku žádné upozornění. Až u odbočky na Černé Údolí je zastaví značka „Slepá ulice – 5 km". Oranžová šipka značící objížďku je vrátí do Pohorské Vsi, kde musí odbočit na Kuří.

„Kamarád, který má penzion na Žofíně, mě už několikrát telefonicky poprosil, abych sedl do auta a jel někomu ukázat cestu, že ji nemůže najít," řekl David Michalisko, který v Černém Údolí bydlí s manželkou a dvoutýdenním synem, jenž se kvůli uzavírce málem narodil v autě.
„Manželka mi volala do práce, že jí není dobře a začíná rodit, tak jsem hned vyrazil domů," popsal dramatickou situaci David Michalisko. „Do porodnice jsme jeli přes Malonty a v serpentinách nad Pohorskou Vsí jsme potkali dva kamiony. Nevešly se tam a musely oba couvat, čekali jsme skoro půl hodiny. Rodili jsme hned, jak jsme přijeli do Krumlova."

Nepříjemné chvíle kvůli bloudícím hostům často zažívá i Karel Štefl, provozovatel penzionu na Žofíně. „Hosti jsou fakt naštvaní," líčil, „a i když je předem upozorňujeme, aby jeli druhou stranou, přes Kaplici a Malonty, a ty, co jedou z Brna, aby jeli přes Třeboň na Nové Hrady, tak v devíti případech z deseti jedou na Benešov, protože je tam dovede GPS. A tam až k neexistujícímu mostu."

Místní se podivují i nad tím, že na všechny objízdné trasy mohou i kamiony se dřevem svážející dřevo z Novohradských hor. „Protijedoucí auta musí často couvat i několik set metrů a ve chvíli, kdy v něm sedí starší manželé nebo nezkušení řidič, je na průšvih zaděláno," postěžoval si Karel Štefl.

Co se autobusů týká, z Pohorské Vsi jezdí oklikou přes Horní Stropnici. Syn Miroslavy Korandové z Pohorské Vsi kvůli tomu často nestihne přípoj v Benešově. „Spoje na sebe nenavazují. Syn jezdí do Velešína a kolikrát přijede do Benešova a autobus do Kaplice už je pryč. Takže čeká na další a přijede do školy pozdě."

 

Benešov žádal o provizorní most

Podle Davida Michaliska měl kraj nechat vedle opravovaného mostu postavit provizorní most pro auta, nejenom pro pěší. O ten žádala i sama benešovská starostka Veronika Korchová: „Bylo nám pouze vysvětleno, že to nejde. Velmi nás to mrzí, takto máme odříznuté celé Černé Údolí. Jsme z toho nešťastní, protože objízdná trasa je opravdu daleko a mnohdy je lepší jet delší cestou přes Horní Stropnici než přes úzkou a nebezpečnou trasu přes Lužnici a Kuří. Pro rodiny za Benešovem je to nejen složité, ale i finančně nákladné."

Vysvětlení, proč provizorní most nestojí, je nasnadě: peníze. „Provizorní přemostění stavbu opravdu hodně prodražuje," potvrdila Ivana Schwarzová ze Správy a údržby silnice Jihočeského kraje. Zhotovitel stavby, firma Eurovia, se podle slov své mluvčí Ivany Štočkové na rozhodování o stavbě provizorního mostu nepodílel.
 

Proč se stavba protáhne?

V Benešově se opravují dva mosty najednou a oprava měla být hotová do konce roku 2014. Začalo se však stavět později, než bylo původně v plánu, a pak přišla zima a s ní i vynucená technologická přestávka. Termín dokončení se proto posunul na konec května. „Projektově byly opravy připraveny jako dvě samostatné akce. Sloučením stavby do jedné bylo nutné připravit jiná dopravně–inženýrská opatření," vysvětlila posunutí termínů Ivana Schwarzová.
 

Oprava mostů:

Celková konečná hodnota zakázky: 14 843 578,84 Kč bez DPH

Předání staveniště: Původní termín dokončení: 31. prosince 2014 - Nový termín dokončení: 31. května 2015


Autor:  Deník / Zuzana Gabajová