A není to vlak ledajaký. Krásně dýchá minulostí stejně jako Seidelův fotoateliér v Českém Krumlově. Jedná se totiž o vlak tažený parní lokomotivou. V sobotu táhla šest vagonů.

Nastoupit do vlaku můžete například v Černé v Pošumaví. „To je vláček, který jezdil už dvacet let trasu Stožec – Nové Údolí – Černá v Pošumaví," řekl Michal Hájek, předseda občanského sdružení Stocker Club České Budějovice, které zachraňuje, udržuje a předvádí památečné vlaky. „Letos po dvouleté pomlce zkoušíme pod hlavičkou Českých drah trasu Polečnice – Nové Údolí – Polečnice.

Vlak obsluhují nadšenci, kterým se staré lokomotivy navěky vtiskly do srdcí. „To ani jinak nejde," přitakal Michal Hájek. „Tahle mašina, které říkáme Kačena, je vyrobená roku 1901. Tohle je nejmenší mašina a máme ještě jednu větší. I ty vagony jsou historické. Některé z roku 1917, 1920 a ten nejstarší je dokonce z roku 1890. Interiéry jsme zachovali původní, kromě dvou barových vozů, které jsou částečně přestavěné."

Na jízdu směr Nové Údolí se těšili například mladí rodiče se třemi dětmi. „Parním vlakem už jsme jednou jeli. Bylo to na Kolínsku, kde to byl vlak, který dřív sloužil při sklizni řepy," líčili Jana a Vojta Jirkovští ze středních Čech, kteří měli na těle zavěšena roční dvojčátka Emu a Ellu. „Na výlet vláčkem jedeme kvůli tříletému synkovi Mikulášovi, který je nadšenec do vlaků."
Do vlaku mířil i Jiří Široký z Osek u Prachatic s osmiletým synem Adamem. „Na vlaku se mi líbí úplně všechno," prohlásil Adam. „Letos už jsme parním vlakem jeli, a to z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice," doplnil Jiří Široký.

„Toto je univerzální mašinka," přiblížil Michal Hájek. „Byla vyrobená pro místní dráhy. Udržela se v provozu do zhruba 30. let minulého století, kdy byla nahrazena tehdy modernějšími, silnějšími mašinami."

Proč vlak nese jméno Josefa Seidela, vysvětlil ředitel Musea Fotoateliér Seidel Petr Hudičák: „Stává se tradicí, že parní vlak nese toto jméno, když projíždí místy, která Josef Seidel jednak fotil a také pak vlakem posílal své fotografie a malované pozadí, aby na svých cestách mohl fotit podobně jako v ateliéru. Navíc letos si připomínáme 110. výročí, kdy byl postavený nový Seidelův fotoateliér, a rok 1935, kdy Josef Seidel zemřel."