V principu jde o to, že České dráhy požadují po Jihočeském kraji více peněz na dotování provozu a kraj nemá nazbyt. A tak se hledá, kde ušetřit.
Jak pro Českokrumlovský deník potvrdila Radka Pistoriusová, mluvčí Českých drah, jednání s organizátorem dopravy Jikord a Jihočeským krajem se skutečně vedou. „V průběhu jednání nebudeme sdělovat detailnější informace, nicméně můžu potvrdit, že České dráhy  požadují zvýšit příspěvek na úhradu prokazatelné ztráty, který bude reflektovat odpisy nových vozidel, vyšší poplatek za užívání dopravní cesty, inflaci a vyšší ceny nafty 
a energií. Společně s objednatelem hledáme řešení," řekla Radka Pistoriusová.

Jedním z takových řešení je i možné omezení provozu na trati Rybník – Lipno nad Vltavou.
Pro lidi z Loučovic to není zdaleka dobrá zpráva, byť jim může být malou nadějí, že by zůstaly zachovány alespoň autobusy. Pokud by ale byla vlaková spojení zrušena, přineslo by to místním opět jen a jen komplikace. Jak včera výstižně okomentovala Libuše Šindelářová:

„Už tu nemáme ani bankomat a lidé, kteří si chtějí vybrat peníze z účtu a něco nakoupit, jezdívají do Vyššího Brodu. Často jezdí ráno v osm tam a v půl desáté zpět, to je šikovné spojení. Pokud by vlak nebyl, bylo by to kruté, nehledě na to, že autobus je dražší."
Další otazník se vznáší třeba nad skoro půl roku opuštěnou tratí, která se může stát snadněji terčem krádeží nebo poškozování.


Podle hejtmanova poradce pro dopravu Ivana Študlara je při jednání Kraje s drahami prioritou zachování rozsahu železniční dopravy zhruba v současném stavu.

„České dráhy požadují meziroční nárůst úhrady regionální železniční dopravy v závazku veřejné služby o zhruba devět procent, což není reálné," dodal pro Deník Ivan Študlar.  „Proto jsou hledány možnosti úspor pro případ, že nedojde k dohodě a variantou je změna  dopravního konceptu, protože náhrada autobusy je dotačně čtyři až pětkrát levnější než vlak. Tuto možnost lze využít jen v případech, kdy existuje přímý souběh linek, respektive lze zajistit obsluhu všech dotčených obcí, i když vlak bude nahrazen autobusem. Zatím uvažujeme  o této možnosti na trati Číčenice – Týn nad Vltavou celoročně a Rybník – Lipno nad Vltavou v zimním období," dodal Ivan Študlar.
Celková úspora dotace by podle něj měla dosáhnout šest milionů korun.

Jak ale sám Študlar připouští, to zdaleka nedostačuje k pokrytí  rozdílu mezi  reálnými  finančními možnostmi  krajského rozpočtu a požadavky dopravce na rok 2014. K dosažení úspor se předpokládá  rovněž  výrazná a plošná redukce regionální železniční dopravy mezi vánočními a novoročními svátky, kdy je ve veřejné dopravě minimální frekvence.

Jak ale Ivan Študlar ujišťuje, žádné definitivní rozhodnutí ve věci nepadlo, jednání budou dále probíhat, jde zatím o alternativní řešení.
Obce protestují

Tomu ovšem například starosta Loučovic Jan Kubík nevěří. „Podle informací, které se mi podařilo získat, je to údajně prakticky hotová věc. A nejzajímavější na tom je, že úspory, které si od toho slibují, do takové výše rozhodně nedosáhnou," říká Jan Kubík a dokládá to ve společném stanovisku obcí Rožmberk nad Vltavou, Loučovic, Lipna nad Vltavou, Přední Výtoně, Vyššího Brodu, Frymburka a Dolního Dvořiště.

Celý článek si můžete přečíst v úterním tištěném vydání Českokrumlovského deníku.