Vlna většího zájmu o odhlášení nebo převod automobilů dorazila i do Českého Krumlova.

„Zatím jsme si vyzvedli jen pořadové číslo, ale před námi je ještě pětadvacet lidí,“ konstatoval včera dopoledne jeden z obyvatel Václav Petráš. Někteří lidé čekali na úřední úkon přímo na odboru dopravy, jiní odcházeli a vraceli se až v odhadovaný čas, kdy na ně přijde řada.

Podle vedoucího odboru Miroslava Hály počet lidí u přepážek v posledních dnech opravdu narostl. „Snažíme se už při přidělování čekacích lístků avizovat opravdu jen to, co stihneme. Už v září jsme skrze média varovali, že tato situace nastane, dlouho byl klid a teď se lidé nahrnuli,“ doplnil.

Někteří občané si vystáli frontu dokonce dvakrát, pokud požadovali dvě registrace nebo dva různé úkony. „Jdeme do druhého kola. Jedno v sedm ráno, druhé teď,“ hlásili se s úsměvem v čekajícím hloučku s tím, že lepší je takovou situaci brát zkrátka s nadhledem a humorem.

Za vším vězí novela zákona o odpadech, díky které bude každý, kdo si po Novém roce koupí vůz, platit příplatek za ekologickou likvidaci ojetiny. „Je to poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků,“ citoval včera vedoucí odboru. „Bude se vybírat vždy při první registraci nebo při první přeregistraci vozidla, pokud auto nebude splňovat limitní předpisy.“

Jak z toho ven? Nyní už není jiné cesty, než nevyhovující auto prodat rychle ještě před koncem roku, nebo se v příštím roce domluvit s budoucím majitelem a třeba mu i slevit. Nebo se starého a opravdu nevyhovujícího auta zbavit. Ale i to má háček.

„K úplnému zrušení registrace auta u nás potřebujete doklad o tom, že bylo ekologicky zlikvidováno,“ upozorňuje vedoucí odboru dopravy Hála. „Jediná možnost, jak takový doklad získat, je od odborného vrakoviště. Pokud vůz rozprodáte na náhradní díly a sem přijdete pouze se značkou, nemůžeme je z registru vyřadit. Pak totiž už nyní porušujete zákon o odpadech.“ Vozidlo je totiž bráno zákonem jako nebezpečný odpad.

Výše poplatků za přeregistrovaná auta se odvíjí od emisní normy EURO, kterou dané vozidlo splňuje. Nejvyšší částku, deset tisíc korun, budou noví majitelé platit za vozidla, která znečišťují ovzduší nejvíce, protože nesplňují vůbec žádnou z emisních norem EURO. Za registraci auta, které plní normu EURO 1 je poplatek pět tisíc, u EURO 2 tři.

„EURO normu, do které vozidlo spadá, najdou majitelé v osvědčení o registraci vozidla, tedy v takzvaném velkém technickém průkazu,“ doplnil včera mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar. Původních majitelů vozů se novela nijak nedotkne. Opatření v novele zákona směřuje k tomu, aby potencionální kupci starších vozidel neplnících alespoň emisní normu EURO 3, svůj záměr přehodnotili a koupili si raději vozidlo novější, šetrnější k životnímu prostředí.

Podle Kašpara je průměrné stáří vozového parku osobní dopravy v České republice okolo 14,5 roku, což je v Evropě významně nadprůměrné číslo. To s sebou nese, kromě zhoršené plynulosti silničního provozu, i velmi konkrétní negativní dopady na životní prostředí. Čím starší vůz, tím více znečištění vypouští z výfuku do ovzduší. A zároveň čím starší auto, tím náročnější, složitější a dražší je jeho rozebrání a ekologická likvidace. Peníze sice vybírají města, ale odvádět je budou Státnímu fondu životního prostředí, který je na ekologické likvidace použije.