Projít z vyšebrodského náměstí směrem na takzvaný Těchoráz, nebo dál na vlakovou zastávku či na úplný konec města, není pro dospělého chodce nic příjemného. Natož pro děti. „Máme malou vnučku a tu tady musíme pořád držet za ruku, aby ji nějaké auto nesmetlo. A pokud se tady potkají třeba kamion s autobusem nebo jiným kamionem, tak to s námi pořádně zamává,“ popsal tuto cestu Ivan Barna. Důvod je prostý: Chybí chodník.

Lidé žijící v této části města už několik let žádají, aby tu alespoň nějaký prostor pro bezpečnou chůzi někdo vybudoval. Břímě odpovědnosti je na Vyšším Brodu. „Já jsem jeden z těch, co tento požadavek inicioval, ale město prý nemá peníze. Slíbili nám i kanalizaci, ta tady také ještě není,“ míní Barna. Nejen chůze podél silnice, ale ani její přechod není bez rizika. Kromě dopravního ruchu brání ve výhledu i okolní stromy a dřeviny.

„Chodník na Těchoráz je letitý problém. Když vidím, jak tudy chodí děti do školy, mám opravdu mrazení v zádech,“ okomentoval situaci starosta Milan Zálešák. Z vlastních finančních zdrojů ale není město Vyšší Brod schopné obě stavby zrealizovat. Rozpočet města zkrátka není tak veliký. Zbývají žádosti o dotace. Jenomže taková žádost může vyjít naplano, což se stalo už několikrát. „V loňském roce jsme žádali celkem o čtyři dotace, ale všechny nám byly zamítnuty,“ doplnil Zálešák. V případě hledání peněz pro vybudování kanalizace se během řízení dokonce i změnily podmínky pro jejich získání, takže novým požadavkům město stejně nevyhovovalo.

„Nyní chceme žádat o peníze ministerstvo zemědělství,“ dodává starosta o možnosti hledání finančního pokrytí stavby kanalizace ve čtyřech vyšebrodských ulicích. „Chodníkem na Těchoráz se bude zabývat zastupitelstvo města 15. prosince.“

Rozlousknutí oříšku, ve kterém je ukryto řešení těchorázských problémů, ale nebude jednoduché. Ideální by bylo spojit stavbu kanalizace a chodníku najednou alespoň v části této trasy. Co se nákladů týče, některé odhady mluví i o devíti milionech korun. Musela by se totiž nejpravděpodobněji odbagrovat část svahu na Těchoráz, stávající silnice rozšířit tímto směrem a chodník s kanalizací vybudovat na druhé straně. Jenomže ve svahu nad silnicí stojí také několik domů a bude velice náročné zajistit, aby práce nenarušily statiku svahu.

Zatím se alespoň přejmenovala železniční zastávka v této části Vyššího Brodu, aby se zmírnil nápor turistů a vodáků, kteří tudy musí v létě projít, pokud v této části města z vlaku vystoupí.

Jsme odstrkováni?

Absence chodníku i kanalizace je víceméně stále ještě důsledkem doby minulého režimu, který do pohraničních oblastí prakticky neinvestoval a pro který bylo toto jakési pásmo nikoho přítěží.

„Já mám pocit, že jsme odstrkováni stále,“ míní starosta Zálešák s odkazem na to, že ani v jedné ze žádosti o evropské peníze během letošního roku město neuspělo i se svými oprávněnými potřebami. „Když nám úředníci v odůvodnění toho, proč jsme dotaci nedostali, napíší, že máme malé zkušenosti s projekty, co k tomu dodat? Jak můžeme mít větší zkušenosti, když nám žádosti neschvalují?“

Vedení Vyššího Brodu nedávno žádalo například o dotace ve výši 1,2 milionu korun z Regionálního operačního programu na rekonstrukci výtahu v domě s pečovatelskou službou. Kromě odkanalizování části města je nutné i modernizovat kemp nebo najít peníze k vybudování turistické stezky z Vyššího Brodu na Radvanov Ani jedna z žádostí o peníze ale vyšebrodským doposud nevyšla.