Anketa provedená Českokrumlovským deníkem ukázala, že největší inflační tlaky cítí občané především v potravinářském sortimentu. Mohou provozovatelé obchodů vyjít zákazníkům vstříc? Nakupují lidé kvůli inflaci méně?

„Není příliš znát, že by zákazníci méně nakupovali, protože když se něco zdražilo, tak se na oplátku zas jiný sortiment zlevnil. My jsme ceny, už kvůli DPH a dalším změnám, příliš nezvyšovali. Spíše se snažíme s dodavateli vyjednat výhodnější nákupní ceny,“ přiblížil včera ředitel Tesca Český Krumlov Ladislav Petr.

Při nedávném otevření tohoto supermarketu ve městě byl největší zájem zákazníků o zeleninu, lahůdky a masné výrobky. Vše především v ohledu čerstvých potravin. To by mohlo ukazovat mimo jiné i na fakt, že dosavadní nabídka těchto produktů v ostatních obchodech buď nedosahovala kvality, kterou by zákazníci chtěli, nebo totéž, ale s ohledem k cenám produktů.

A co malé obchody?

„Vyjednání výhodných cen u dodavatelů? To bývávalo, když jsme kdysi začínali,“ okomentoval včera situaci Pavel Vaňásek, majitel jednoho z malých obchůdků s potravinami v centru města. „V současné době je obtížné nebo nemožné vyjednat si i nějaké množstevní slevy.“ Některé prodejní ceny ve velkých supermarketech jsou podle něj dokonce nižší, než jeho nákupní cena z velkoobchodu.

Zesílený konkurenční boj mezi obchody ve městě by mohl ceny snížit, nebo je alespoň držet na určité úrovni.

V Českém Krumlově sídlí Lidl, Penny, Terno, Tesco, několik Sparů, Tipů a pár stále ještě přežívajících malých provozoven, z velké míry všichni zaměřeni převážně na potravinářské zboží.