V lese se teď hromadí tisíce kmenů a musí je odvážet nákladní auta, která zatěžují úzké silnice na Lipensku. Likvidace kalamity kvůli tomu vázne a hrozí rozmnožení kůrovce i přetížení silnic v turistické sezoně. České dráhy slíbily, že během dvou týdnů se stav zlepší mj. díky vagonům pronajatým z Polska.
Orkán Kyrill způsobil ve vojenském prostoru, jehož rozloha je 22 000 hektarů, obrovské polomy, které lesáci srovnávají s pohromou v roce 1870. Začátkem letošního roku tam padlo zhruba 700 000 metrů krychlových dřeva, z nichž těžaři zatím zvládli zpracovat asi 30 procent.
Situaci zkomplikoval nedostatek železničních vagonů na vytěžené dřevo. „České dráhy nám nepřistavují vagony, což zpomaluje odvoz dřeva. Místo vlaků pro ně musejí jezdit nákladní auta, která zatěžují silnice,“ řekl ředitel hornoplánské divize Vojenských lesů a statků Slavomil Brandtl.
Mluvčí ČD Ondřej Kubala uvedl, že nyní jim k uspokojení mimořádných požadavků zákazníků daných mimo jiné lednovou kalamitou chybí přibližně 2000 vysokostěnných nákladních vozů pro přepravu kulatiny, šrotu a uhlí.
Přednostně dráhy uspokojují zákazníky, s nimiž mají dlouhodobé smlouvy se sankcemi za nepřistavené vagony. Na začátku roku uvolnily nad rozpočet 200 milionů korun na opravy vagonů a další vozy najímají ze zahraničí.
„Situace by se měla změnit, jakmile opravny vozů budou schopny vracet opravené nákladní vozy. Najímáme vagony a v průběhu 14 dnů bychom měli pro přepravu dřeva z lesů získat 100 dalších vozů z Polska,“ uvedl.