Sanace a zajištění Havraní skály pod nemocnicí v úseku nad chodníkem úspěšně skončily o Velikonocích. Dodavatelská firma zkrátila termín o tři týdny.
„Pracovali jsme nepřetržitě i o sobotách a nedělích. Naše parta je dobře sehraná, a tak se zadařilo. Předáváme stavbu,“ potvrdil po skončení posledních prací stavbyvedoucí Stavební geologie Geo〜technika Praha Stanislav Klaudy. Horolezci se tak můžou těšit na prémie, chodci a motoristé na bezpečný pohyb pod masivem.
Provizorní dopravní značení by mělo zmizet dnes. „Normální provoz by měl začít fungovat odpoledne,“ slibuje mluvčí radnice Jana Zuziaková. Při vzpomínce na dopravní komplikace vyvolané při instalaci betonových bloků se však už včera rosila čela mnohým řidičům. „Snad ta demontáž nebude tak velkou překážkou. Stál jsem tady i 15 minut při cestě od Plešivce k Porákovu mostu,“ přeje si například Petr Nový.
Skála se dočkala sanace po dlouhých letech nečinnosti. Pouze ji občas prohlédli geologové. Horolezci ze specializované firmy ji nyní kompletně celou vyčistili. „Odstranili jsme zvětralé partie, uvolněné bloky. Kořenový systém, který skálu narušoval, jsme ošetřili i za pomoci motyček,“ popsal stavbyvedoucí. Materiál, který tak skončil pod masivem, odvezlo 22 nákladních tater.
Očištěnou skálu, do níž se již daly vrtat svorníky, pokryla od shora dolů vysokopevnostní síť zavrtaná svorníky na vytipovaných místech. „Síť tak kopíruje terén. Pokud by došlo k uvolnění nějakého bloku, což se nedá odhadnout, protože příroda samozřejmě bude dál pracovat, síť zajistí, že kámen už nevypadne dolů na chodník nebo na vozovku,“ vysvětlil stavbyvedoucí. Pletivo z třímilimetrové oceli se speciální antikorozní úpravou má garantovanou životnost 100 let.
Akce byla pokračováním vloni započaté stavby. Specialisté navázali na úsek na protější straně frekventované komunikace. V září, po skončení turistické sezony, se vrátí, aby třetí etapou dílo dokončili.
Nadále se ale pokračuje na jiných dopravních stavbách ve městě. Jen o pár stovek metrů dál se na Objížďkové rekonstruuje její povrch. I zde podle vyjadření mluvčí radnice je aktuální zkrácení termínu o jeden měsíc. „Na území města by tak firma měla skončit někdy na přelomu dubna a května,“ odhaduje Zuziaková. Nákladní doprava nad 7,5 t musí jezdit objížďkou přes Kájov – Hořice – Černou – Frymburk a přes Kaplici Nádraží – Dolní Dvořiště – Vyšší Brod.
Pracuje se i na mostě u DDM a nově začne již od pondělí 16. dubna výměna mostovky na provizorním mostě přes Vltavu u pivovaru. Práce jsou plánovány za provozu a měly by trvat tři až čtyři dny.
