Fronty a napětí u registru automobilů neustávají ani v posledních dnech roku. Důvod je jasný – většinou strach z vysoké pokuty.

„Já se jdu jenom zeptat, jestli je na mě v evidenci psané ještě moje auto, co mi shořelo,“ uvedl v úterý jeden z čekajících, Jaroslav z Českého Krumlova, který raději nechtěl jmenovat. „Stalo se to v roce 1996. Pojistku jsem tehdy odhlásil, ale vůbec si nemohu vzpomenout, jestli je zrušené i tady,“ dodal.

Podle vedoucího krumlovského odboru dopravy Miroslava Hály je takový případ nejčastější. Lidí, kteří si nyní registrují auta, aby kvůli jejich koupi nemuseli po Novém roce platit ekologický poplatek, není už podle něj mnoho.

„Naprostá většina jich nyní odhlašuje auta stará, nefunkční, nebo ta, která jsou na ně ještě vedena v evidenci. Jedná se zpravidla o vozy, co stojí někde doma na zahradě, na dvoře a za která by museli platit v příštím roce povinná ručení i když s nimi nejezdí,“ doplnil.

Od prvního ledna totiž bude Česká kancelář pojistitelů porovnávat registr vozidel s databází uzavřených povinných ručení. Ten, kdo nebude mít povinné ručení uzavřené, může zaplatit za každý den pokutu od třiceti to tří set korun. A to může přinést veliké sumy.

„Budete o tom psát? Tak to si pořádně nabrušte tužku,“ zvolal razantně včera jeden z lidí stojících ve frontě. „Jméno vám neřeknu, to už bych tady asi nikdy nic neodhlásil, ale řeknu vám, že už jsem tady počtvrté. Minule jsem tady stál od sedmi ráno do pěti odpoledne. Auto jsem prodal jednomu Rusovi, mám smlouvu, ale tu oni tady vůbec neberou v potaz. Nemám značky, nemám auto, nic,“ dodal zoufale.

Spousta lidí si tak vystojí frontu s otázkou, zdali na sebe nemají v registru veden ještě nějaký automobil. V případě, že ano a vůz už neexistuje, pak se dožadují zrušení registrace. Pokud nemají doklady, je to problém. Úředníci musí pátrat, kde vozidlo je, zahajovat správní řízení a v něm pak vůz vyřadit. Což je druhá potíž, protože dnes je nutné mít k odepsání vozu i potvrzení o jeho ekologické likvidaci.

Fronty a nervy

Během pondělka přišlo na českokrumlovský registr vozidel kolem šedesáti lidí s podobnými problémy. „Rozdali jsme čtyřicet lístků, protože to je počet, který většinou během dne dokážeme zvládnout,“ doplnil vedoucí odboru dopravy Miroslav Hála.

Úterý už bylo volnější, přesto ještě kolem jedenácté hodiny stálo frontu ve vestibulu 14 zájemců. Úřední hodiny na poslední dva dny v roce byly stanoveny od osmi do dvanácti. „Je mi líto jak občanů, tak i našich úřednic,“ dodal rezignovaně Hála. Vedle přehlašování automobilů a jejich dohledávání v evidenci musí pracovníci odboru vyřídit ještě standardní jinou práci. „Jedná se o klasické přehlašování automobilů, vyřizování žádostí od exekutorů ohledně vlastnictví automobilů u lidí, kteří mají někde nezaplacené dluhy a podobně,“ dodal Hála.

Novela zákona, která toto vše způsobila, vyšla 23. září letošního roku a to je, podle mnoha lidí, velice krátký čas na to, aby si každý dokázal vše potřebné zjistit a se zákonem se také seznámit. Zvláště, pokud je limitním časem první leden.