Prvňáčky aby pohledal, zatímco vyšší ročníky jsou celkem plné. To je hluboký nepoměr, se kterým se poslední dobou potýká Základní škola Kaplická Český Krumlov. Škola, dříve označovaná jako speciální, má nouzi o prvňáčky.
Letos přišly k zápisu do první třídy tři děti, což je oproti předešlým rokům paradoxně ještě pěkný počet. Přitom před více než pěti lety byla situace jiná. „Běžně se zaplnila celá první třída. V posledních letech počet hodně klesl. Důvod? Je málo dětí,“ uvedla ředitelka školy Blanka Thonová.
Snad žádný rodič si nedokáže sám sobě přiznat, že jeho potomek nemá ambice na politika, doktora nebo právníka. Žákovská knížka plná pětek psychice školáčka příliš nepomůže. Jaká je tedy volba? Dá se neúspěchu a ztrátě sebevědomí dítěte zabránit? Učitelé upozorňují, že by si rodiče měli pořádně rozmyslet, zda raději neumístit své dítě do specializované školy. To se ale stává málokdy.
Nespolupracují
Chybu ředitelka vidí také v přístupu ostatních základních škol, které by měly rodiče přesvědčovat, že jejich dítě vyžaduje speciální přístup. Výjimkou je podle slov Thonové v Českém Krumlově Základní škola Linecká.
Celkově Základní školu Kaplickou navštěvuje 126 dětí z 23 obcí. Největší zastoupení má počtem 57 Český Krumlov. Na záda mu dýchá Větřní, odkud dojíždí 32 dětí. Nejvíce školáků je letos v osmých třídách, nejméně tentokrát v pátých. Škola využívá systém, kdy jsou v jedné třídě žáci ze dvou ročníků.
„Klade to větší nároky na děti, protože se musí naučit pracovat samostatně. V jedné třídě jsou třeba třeťáci a páťáci. Musí se tedy naučit, že když se zrovna učí starší ročník, tak ten mladší musí pracovat samostatně. Je tady míň dětí, tudíž má učitel více času na individuálnější výuku,“ řekla Thonová.
Celý článek si přečtěte v dnešním (čtvrtek 20. března) vydání Českokrumlovského deníku.