Vzhůru nohama je dění na železniční trati z Českých Budějovic do Horního Dvořiště. V úseku na Českokrumlovsku prakticky nic nefunguje, jak má. Vlaky nejezdí, na mnoha místech jsou uzavřené železniční přejezdy a v řadě úseků vytrhané koleje. Cestující přepravuje náhradní autobusová doprava.

Lidé jsou zmateni

Zejména ti, kteří vlakem necestují dennodenně, jsou zmateni. „Šli jsme v Kamenném Újezdě na vlak, který měl jet ve tři čtvrtě na pět,“ vyprávěla Alena Prokešová z Velešína. „Už jsme začínali nadávat, že vlak pořád nikde, a mysleli jsme si, že nám ujel, když v tom přijely dva autobusy. Je hrozně těžké vyznat se teď v jízdních řádech.“

Výluky

Jednodenní, ale i delší výluky na železnici či uzavírky pro motoristy přináší kompletní rekonstrukce celé trati, která spadá pod mezinárodní IV. železniční koridor. Akce, která bude stát skoro jednu a čtvrt miliardy korun, by měla být hotova do června příštího roku. Kromě opravy devatenácti mostů, čtyřiceti propustků či šestnácti železničních přejezdů dostane v rámci optimalizace trati nový kabát i nádraží v Holkově. Projekt pak hlavně umožní, aby po ní vlaky jezdily až stokilometrovou rychlostí.

Všude se pracuje

Na trati je teď nevídaně živo. Na mnoha úsecích je možné pozorovat množství techniky a dělníků, kteří zdálky připomínají pilné mravence. V místech, kde

„Do optimalizace trati spadá úprava železničního spodku a svršku, nástupišť, mostních konstrukcí, nové bude i odvodnění okolo trati a v neposlední řadě nebudou chybět ani protihluková opatření,“ podotkl včera ke stavbě obrovských rozměrů jeden z jejích projektantů Urban Tahotný.

Cestující využívající trať z krajského města ke hranicím s Rakouskem si tedy musejí dát pozor na krátké i dlouhodobé výluky. „Jedna delší výluka už běží, a to od sedmnáctého května. Ta bude trvat do šestadvacátého června. Pak přijde výluková činnost od čtvrtého září do začátku října,“ upozornil ředitel výstavby společnosti Skanska Jan Moravec. „Mezi výlukami bude na železnici běžný provoz,“ dodal.

Zuzana Kyselová, Petr Lundák