V současnosti už jsou obyvatelé Českokrumlovska vybíravější ohledně stupně ojetosti automobilů. Do rezatého „pekáče“ na kolečkách by hned tak nesedli. To potvrzuje i vedoucí dopravního inspektorátu českokrumlovské policie Lubomír Veselý.

Jak jsou dopravní policisté spokojeni s technickým stavem vozidel, která kontrolují?
„Oproti minulosti se určitě zlepšil. Došlo k přirozené obměně vozového parku, lidé po revoluci začali využívat spotřebitelské úvěry a leasing a investovali do novějších aut. Jeden čas byl omezený dovoz starších vozidel ze zahraničí, ale teď už si zase každý může přivézt jakékoliv vozidlo. Mohlo by se zdát, že to povede k nežádoucímu rozšíření ojetin, ale Jihočeši už nechtějí nekvalitní vozy. Průměrný věk vozidel na Českokrumlovsku je dvanáct třináct let, čili auta z 95. a 96. roku. To už je slušná úroveň.“

Mají řidiči sklon podceňovat technických stav vozidel a technické kontroly?
„Myslím, že motoristé technický stav vozidla už nezlehčují, jako tomu bývalo dříve, kdy se dal technický průkaz získat a prodloužit různými nepovolenými způsoby. V tomhle už jsou lidé zodpovědní. Spíše podceňují výměnu letních a zimních pneumatik. Zimní pneumatiky by měli obout na podzim na studených silnicích už při šesti až osmi stupních Celsia a nečekat až na první mráz a sníh. Dnes už jsou i stanice technické kontroly více hlídány, takže horko těžko projdou vozidla nevyhovující. Ovšem hraje tu úlohu lidský faktor, takže se to také občas stává. Spíše řidiči jezdí autem nepřihlášeným. Pořídí si ho s tím, že s ním bude jezdit jenom někde po poli, ale dřív nebo později ho na tu silnici stejně vytáhne.“

Vzpomenete si na příklad, kdy dopravní policisté při kontrole zastavili auto, jehož stav byl do nebe volající?
„Vybavuji si, že loni hlídka zastavila favorita – a to byla fakt popelnice. To auto křičelo, že drží pohromadě strachy. Myslím ale, že tehdy tam hrál úlohu i nějaký trestný čin a řidič nevlastnil ani řidičák. To byla výjimka. Favority se ale už pomalu řadí do kategorie veteránů. Ty dnes už vůbec nevyhovují.“

Jaké v tomto směru u aut zaznamenáváte nejčastější prohřešky?
„Propadlou technickou kontrolu, i u nově koupených automobilů, které mají první technickou kontrolu po čtyřech letech. Majitelé auta se mylně domnívají, že mají ještě dost času, ale ty čtyři roky utečou jako voda. V dalších letech už se pauza mezi jednotlivými technickými kontrolami zkracuje. A u dovezených aut se musí na kontrolu každý druhý rok, což hodně lidí neví. Propadlý techničák se při dopravní nehodě vymstí, protože potom je problém s úhradou škody od pojišťovny.“

Jiné prohřešky už nejsou časté?
„Dále ojeté gumy a nesvítící žárovky. Třeba svítí jenom jedno světlo, což policisté samozřejmě hned vidí. Pak řidiče zastaví, aby si vyměnil žárovku. Pokud ji nemá, hrozí mu pokuta za to, že mu chybí povinná výbava. Je třeba, aby vozidlo bylo na silnici vidět. Když mu svítí jenom jedno světlo, mohou si ostatní myslet, že jde o motocyklistu. Řidič je povinen si vozidlo zkontrolovat před jízdou. Dalším z prohřešků je někdy také únik kapalin.“

Která auta jsou teď takzvaně „in“, a jaká to byla v ne tak vzdálené minulosti?
„Těžko říci. Nyní možná více prostorná vozidla, jako jeepy nebo volkswageny. Škála je obsáhlá, navíc movitější lidé mají nejméně dvě vozidla, zpravidla jedno větší, jedno menší. V minulosti to bývaly staré škodovky a žigulíky, které se vyznačovaly hroznou vůlí v řízení. Volant se kvedlal, kola se netočila – takový stav je dnes rarita jen u motoristů, kteří bojkotují technické kontroly.“