Celkové škody v katastrálním území Českého Krumlova během povodní 2002 přesáhly 400 milionů korun, z toho na samotném majetku města kolem 151 milionů. „Jen v městské památkové rezervaci bylo povodní zasaženo 117 domů z 281. Škody měly na svědomí řeky Vltava a Polečnice,“ připomněla včera mluvčí českokrumlovské radnice Jana Zuziaková. Jak jim do budoucna zamezit?
Opatření
„V květnu letošního roku rada města schválila spolupráci s odbornou společností VH Tres při zpracování studie proveditelnosti protipovodňových opatření na Vltavě,“ konstatoval včera vedoucí odboru územního rozvoje, investic a plánování Lumír Luštický. Ve výsledném materiálu bude posouzený tok Vltavy v oblasti Českého Krumlova od Rechlí až po čistírnu odpadních vod. Souběžně s tím se připravuje analýza toho, co se v této oblasti událo za poslední roky, co lze nebo nelze napravit a kromě dalších podrobností by měl materiál obsahovat i návrh na umístění protipovodňových mobilních zábran. „Rada města se bude tímto materiálem zabývat 20. srpna,“ upřesnil vývoj Lumír Luštický.
Středem pozornosti se podle Luštického stanou i uměle vytvořené pravobřežní náplavky u Vltavy. Ty vznikly v poměrně nedávné době umělým navezením suti ať už kvůli přístupu stavebních firem k opravovaným domům ve směru od řeky, nebo také i proto, že uvnitř nich jsou uložena potrubí vedoucí splaškové vody do čističky odpadních vod až z Plešivce. „Dnes už je přesně spočítaný dopad odtěžení různého počtu kubíků zeminy z těchto náplavek,“ naznačuje Lumír Luštický. Řešení možná dojde i hrana jezu pod Plášťovým mostem, která by podle jedné z možných variant měla být také v případě velké vody mobilní. Zahájení samotných prací bude přímo souviset s penězi. Optimistické odhady je směřují do poloviny roku 2008.
Mosty
Pět let po povodni město Český Krumlov stále řeší náhradu provizorního mostu přes Vltavu zapůjčeného ze státních hmotných rezerv do října příštího roku. „Výstavba otočného mostu, který by odolal velké povodni, je vyčíslena na asi 62 milionů korun, které by město chtělo získat z evropských grantových prostředků,“ vypočítává mluvčí radnice. Neodkladná je i rekonstrukce povodní poškozeného Lazebnického mostu, tedy dřevěného mostu mezi hradem a městem. Svůj díl oprav očekává také lávka pro pěší, spojující město s prostory pod Plášťovým mostem a Jelení zahradou. Opatřením na Polečnici zatím brání nejen nedostatek finančních prostředků, ale i zapsání jednoho z mostů na toku za kulturní památku.
Kanalizace
Podle pamětníků přicházela voda vždy i kanalizací a to nejen před pěti lety, ale také například i v roce 1947. „Při přívalových deštích dochází například v Rybářské ulici k vyražení poklopu revizní šachty a zalití tohoto prostoru i okolních objektů vodou. Služby města v roce 2005 v těchto místech osadily litinovou vpusť, která tomuto zaplavování zamezí,“ připomněla mluvčí radnice Jana Zuziaková.