Štamprlata s modrou tekutinou vystavená na pultu lákala v těchto dnech k ochutnávce obyvatele některých vodáckých kempů kolem Vltavy.

Když ale přišli blíž, zjistili, že se nejedná o absint, ale ústní vodu, která, podle toho, jak divoce se tvářili všichni, kdo ji vzali do úst, pálila jako oheň.
Jednou ze zastávek zhruba dvacítky mladých lidí, kteří zábavnou formou vysvětlovali a radili vodákům, jak mají správně pečovat o svůj chrup, bylo ve středu večer tábořiště v Novém Spolí.

Putovní tábor

„Toto je první putovní vodácký tábor k propagaci správné ústní hygieny. Jedeme z Rožmberka nad Vltavou až po Boršov nad Vltavou. Nejsme žádná levná ochutnávková akce,“ vysvětlovala Magdalena Zachová, odborný zástupce firmy Johnson a Johnson. Akci pořádá Sdružení studentů stomatologie ČR, které spolupracuje i s Českou stomatologickou komorou. Studenti zubního lékařství z celé republiky seznamují vodáky s moderními zásadami péče o ústní hygienu zábavnou formou, a to soutěžemi o ceny.

Vodáci vodákům

„Putování po Vltavě nám umožňuje setkání s lidmi, kteří leccos, většinou nevědomě, zanedbávají. Chceme podchytit opomíjenější skupinu a naučit ji, že prevence je v péči o zuby naprosto to nejdůležitější. A že při čištění zubů jsou důležité tři kroky: použití správného zubního kartáčku, vyčištění mezizubních prostor a provést výplach zubní vodou. Čili vodáci stomatologé přesvědčují vodáky,“ dodala Magdalena Zachová.

„Já jsem vyhrál bělicí pero,“ měl radost dvanáctiletý Dominik Horák z Olomouce. „Víš na co to je? Je to určeno na bělení zubů. Obsahuje peroxid, takže ten, kdo to bude používat, se musí nejprve nechat vyšetřit zubařem, aby neměl nějaký kaz,“ důkladně ho poučovala Magdalena Zachová.

„Ideální je rovný kartáček,“ dozvěděl se například jedenadvacetiletý Michal z Rumburku, který se o problematiku živě a dlouho zajímal. S ústní vodou se nepáral, rovnou ji do sebe vyklopil a spolkl. Postupně tři panáky. „Ty nebudeš mít vypláchnutou hubu, ale žaludek,“ podotkl jeho kamarád, když Michal absolovoval kurz zacházení s dentální nití.

Chybí informace

„Ukazuje se, že největší problém je neinformovanost lidí. Zubaři zřejmě kvůli nedostatku času málo komunikují s pacienty. Přitom lidé mají zájem. Důležité je, aby si mohli nové pomůcky vyzkoušet a naučili se s nimi správně zacházet,“ říkala dentální hygienistka Petra Krejčířová. „Je ale třeba také lidi zkontrolovat a i nadále je povzbuzovat v jejich péči o chrup, jinak motivace lidí klesá. A toto si právě vzali za úkol mladí lékaři.“

Co zaznělo při ochutnávce "ohnivé" ústní vody? Čtěte Českokrumlovský deník v pátek 18. července.