„Spolu se zimou začaly problémy na našich okresních silnicích," říká Jan Šemro. „V ekologicky pokročilejším Rakousku hned za hranicemi,  například v Bad Leonfeldenu,  si tamní obyvatelstvo už snad ani neumí zimu představit bez rozsolených cest a když pojedete dále směrem na Klafer a Passau,  nikde vás náledí nebo závěje 
v těchto dnech nepřekvapí. Takže v celku pohodlně, ale hlavně bezpečně, dorazíte třeba na Hochficht a zase zpět domů," uvádí. „Ale pozor! Nesmíte jet například přes Bukovsko nebo Jaroměř, obojí u Malont, kde byl poslední vůz údržby silnic spatřen v pátek 13. prosince, a to ještě k tomu sypal jen písek nebo drobný štěrk, který stejně zamýšlený účel nesplnil," nelíbí se Janu Šemrovi.

Podle něho tedy měli řidiči na Malontsku o zábavu postaráno a nechce vidět, co se bude dít, až napadne sníh. „Moc by mě zajímalo, proč se tu také nesolí," dodal.


Jak se věci mají, vysvětluje ředitel českokrumlovského závodu Správy a údržby silnic Jihočeského kraje Přemysl Kubalák.
„Na úseku popisovaném motoristou byl sypač naposledy skutečně 13. prosince, kdy tam bylo indikováno náledí. V současné době je silnice suchá, sjízdná bez omezení, a proto nebyl důvod tam posílat techniku," říká Přemysl Kubalák.

Údržba silnic se provádí podle operačního plánu správy silnic. Plán podléhá jednotlivým stupňům schvalování. Vychází se přitom z vyhodnocení zimní údržby roku předchozího.

„Na Kaplicku je zakázáno solení pouze na území ochranného vodního zdroje Římov," říká Přemysl Kubalák. „Na ostatních úsecích by po získání příslušných povolení s chemickou údržbou zásadní problém zřejmě nebyl. Jsme ale limitováni finančními možnostmi a technickým zabezpečením."

„Chápu, že laické veřejnosti připadá množství posypu nedostatečné, ale je to dáno také tím, že už nepoužíváme k posypu škváru jako v dřívějších dobách, ale drtě, které jsou světlejší. Dalším problémem je současné počasí, kdy obzvláště  při náledí a námrazách dochází k odlétávání posypu ze silnice vlivem dopravy. Při těchto situacích je využíván směsný posyp se solí, který tyto stavy eliminuje."

Podotýká, že i silničářům  by se líbilo všude provádět posyp chemickými prostředky a mít silnice „černé", ale bohužel vzhledem k již uvedeným skutečnostem to není možné ihned změnit. „Věříme, že k tomu jednou dospějeme a ubezpečujeme, že v současné době děláme maximum pro to, aby silnice byly sjízdné i na inertních úsecích," zdůraznil  ředitel.

Více čtěte ve čtvrtečním vydání Českokrumlovskéhio deníku.