Splní se obavy lidí z chystané přeměny domoradické teplárny na elektrárnu spalující štěpku? Po Českém Krumlově se začaly šířit řeči, že zásobování energobloku nákladními automobily může poškodit nedávno rekonstruovaný povrch silnice v Tovární ulici, ročně spálených 80 tisíc tun štěpky vynese do ovzduší nedaleko historického centra desítky, možná stovky tun popílku, síry a dalších zplodin. Navíc se objevily obavy z možného zdražení tepla v bytech, které budou energoblokem zásobovány.

„Zatím nás nikdo nepřesvědčil, že tento záměr městu neublíží,“ uvedl nedávno starosta Luboš Jedlička.

Předseda představenstva vlastníka energobloku, firmy Carthamus, Jindřich Beznoska, považuje uvedené výtky za zbytečné mýty.

„Neplánujeme zásobování energobloku nákladními automobily. Z toho důvodu jsme zakoupili železniční vlečku za energoblokem, včetně napojení na železniční trasu,“ argumentoval včera Beznoska.

Zatížení životního prostředí je podle Beznosky, ale i podle vyjádření krajského úřadu tak nízké, že nevyžaduje posuzování dle zákona. K tomuto výsledku došly i Česká inspekce životního prostředí, CHKO Blanský les a dokonce i samotný českokrumlovský odbor životního prostředí a zemědělství.

S přestavbou energobloku také souhlasí i krajská hygienická stanice.

A co se ceny tepla týče? „Předpokládám, že se při zahájení stavebních prací zavážeme formou veřejného závazku ke stabilním, a oproti současnosti nižším cenám dodávaného tepla pro obyvatele města, a to minimálně po dobu pěti let,“ slibuje Jindřich Beznoska.

Přesná kalkulace bude vycházet ze skutečnosti, zda se společnosti Carthamus podaří odkoupit rozvody tepla ve městě, a zda celý proces rekonstrukce nebude kýmkoliv záměrně brzděn a tím prodražován.